Twinkle | Digital Commerce

Docdata: 37 procent meer inkomsten uit e-commerce

2017-05-27
180101
  • 1:26

Docdata zag de omzet afgelopen jaar met 29 procent stijgen tot 104 miljoen euro. De Nederlandse e-commerce dienstverlener handelde veel meer transacties af voor zijn klanten: van ongeveer 20 miljoen in 2009 naar bijna 30 miljoen in 2010.

De groei (verklaring hier in pdf, analyse hier in pdf) valt nog hoger uit als de afkalvende media replication services en de resultaten van technologiepoot IAI industrial systems buiten beschouwing worden gelaten; e-commerce services, de belangrijkste activiteit van het bedrijf, vormen met een plus van 37 procent de motor achter Docdata’s groei.

Autonome groei
In onderstaande figuur is te zien dat Docdata 14,3 miljoen euro aan omzetgroei te danken heeft aan de overname van het Duitse Dohmen Solutions. De autonome groei was met 17,1 miljoen euro echter groter, te danken aan de groei van klanten als Bol.com, V&D en De Bijenkorf in Nederland en die van onder meer Brands4Friends en Zalando in Duitsland. Volgens CEO Michiel Alting van Gesau (videogesprek van begin vorig jaar met Cor Molenaar hier) presteerden veel klanten van Docdata het afgelopen jaar beter dan het marktgemiddelde.



Winstontwikkeling
De overname van Dohmen Solutions en ‘de extreme groei van één van onze e-commerce klanten in Duitsland’, Zalando meest waarschijnlijk, zorgden voor een afname van Docdata's winst. Die slonk van 7,7 miljoen euro in 2009 tot 3,8 miljoen euro vorig jaar.

Focus
Docdata mikt in 2011 op verdere groei in de markten die het bedient: de Benelux, Duitsland en Groot-Brittannië. Het bedrijf wil bestaande klanten helpen hun groei bij te benen en nieuwe klanten aan zich binden. ‘Kleine acquisities’ zouden de groei verder kunnen stimuleren.