Twinkle | Digital Commerce

Rhapsody gaat strijd aan met Spotify in Europa

2017-05-27
550262
  • [nieuws]
  • 1:14

Rhapsody, een grote Amerikaanse verkoper van digitale muziek, gaat in Europa de strijd aan met Spotify. Het bedrijf wordt eigenaar van de Europese tak van Napster, waarmee het voor het eerst voet aan land zet buiten de Verenigde Staten.

Afgelopen najaar werd Rhapsody al eigenaar van de Amerikaanse tak van Napster, een bekende naam in de internetwereld. Onder de vlag van Napster gaat Rhapsody zich nu ook richten op de digitale muziekmarkt in Groot-Brittannië en Duitsland.

Vliegende start
De Europese abonnees van Napster verhuizen mee naar de nieuwe eigenaar, die niet bekend maakt hoeveel geld wordt betaald voor de acquisitie. Napster blijft als merk bestaan in de UK en Duitsland, al zal wel een migratietraject naar een nieuw platform in gang worden gezet. Volgens Jon Irwin, president van Rhapsody, biedt de overname een vliegende start op de Europese markt voor digitale muziek, waarop Spotify hard aan de weg timmert.

Spotify in de VS
Sinds de start in 2001 is Rhapsody naar eigen zeggen uitgegroeid tot de grootste Amerikaanse abonneedienst voor digitale muziek, met meer dan een miljoen betalende klanten. Spotify maakte eerder al de omgekeerde beweging: het Zweedse bedrijf startte afgelopen juli in de VS. Mede daardoor groeide het aantal abonnees tot 2,5 miljoen in november. Spotify is al actief in de UK en start binnenkort met de verkoop in Duitsland.