Rabobank heeft de Rabo OmniKassa gelanceerd, waarmee de bank een collecterende payment service provider (psp) wordt. Bij de start zitten iDeal, MasterCard, Visa, Maestro en Rabo’s eigen MiniTix in het pakket. Ook incasso, acceptgiro en rembours worden als kassaservice aangeboden.
Edwin de Ron van de Rabobank vertelde eind november over de plannen van de bank, die eerder al acteerde als distribuerende psp. Tegen Twinkle zei De Ron: ‘De merchant sluit voortaan één overeenkomst met ons, wij hebben indien nodig de contracten met derden. Als bank hebben we het voordeel dat we op de tweede dag na de transactie kunnen uitkeren, ook als wij het geld zelf nog niet binnen hebben. We maken dat bedrag bruto over naar de webwinkelier, zonder inhouding dus van kosten.’
35 cent transactiekosten voor iDeal
Rabobank vraagt geen entreekosten voor aansluiting op de Rabo OmniKassa (brochure in pdf). Webwinkeliers betalen 10 euro per maand aan abonneekosten, waarvoor 50 transacties gratis worden verwerkt. Hierna betaalt de ondernemer kassakosten per transactie volgens een staffelmodel, en transactiekosten die afhangen van de betaalmethode. Voor iDeal vraagt Rabobank 35 cent per bijschrijving (meer prijsinfo).
Mobiel en point of sale
Volgens De Ron is de naam van de Rabo OmniKassa niet voor niets gekozen. Uiteindelijk moet de virtuele geldla ook uitkomst bieden in mobiele en fysieke winkelomgevingen: ‘Het is een kassa die meegroeit met de ontwikkelingen binnen de retail. In de toekomst zullen er betaalopties voor mobiele apparaten en point of sale aan de Rabo OmniKassa worden toegevoegd. Het is een soort one-stop-shop voor de multichannel retailer', aldus De Ron.
Interessante ontwikkeling voor de PSP aanbieders. Hopelijk gaat dit de tarieven bij allemaal wat drukken. Vooral voor micro betalingen wordt het dan een stuk interessanter.
Het abonnementstarief is wel aantrekkelijk
De tarieven zijn zeker niet bijzonder, je betaald kassa kosten van 25 cent, plus 35 cent bij een ideal transactie. Dus 60 cent.
Incasso en acceptgiro doen ze niet zelf, moet je zelf verwerken.
Is dus niet enorm concurrerend of innoverend.
Het is wel weer een PSP maar niet een die de markt zal opschudden.
Zojuist hebben wij een koppeling ontwikkeld voor Magento Commerce en Rabo Omnikassa. In vergelijking tot bijv. Ogone is deze Omnikassa niet erg vernieuwend. Het lage iDEAL tarief zal klanten wel aanspreken. Qua functionaliteit valt het nog tegen. Ik verkoop graag mijn eigen extensies, maar in dit geval een ernstig gebrek:
Je kunt geen bank kiezen in de shop checkout (zoals bij normale iDEAL, Ogone, Mollie, TargetPay etc.). Je wordt eerst naar de Omnikassa doorgestuurd, daarna kun je pas de bank kiezen. Die extra stap is funest voor conversie van webwinkels.
Ik hoop dat deze Omnikasa slechts een "versie 1" en dat er snel nog verbeteringen mogen volgen.
Het is natuurlijk van de zotte om 99,- euro voor een betaalmodule te betalen. Banken en PSP's moeten dergelijke modules zelf bouwen en onderhouden. Elke bank en PSP die dit niet doet, is het licht in de ogen niet waardig.
Als ik klant wordt van UPC of KPN krijg ik ook een gratis ontvanger. Gaat hij kapot, dan krijg ik een nieuwe. Wil ik meer, dan moet ik bijbetalen. Dat is ook wat ik van mijn PSP verwacht: gewoon een werkende module, en niet een afhankelijkheid van een externe partij die (teveel) geld vraagt voor iets dat gewoon basis functionaliteit zou moeten zijn.
De Rabobank mag al blij zijn dat ik klant van ze wil worden.
Ben het wel met Fred eens. Al is het natuurlijk wel top is van Moringtime dat ze zo snel een module hebben. ;-)
Kan je in de Omnikassa zelf betaalmethodes aan of uit zetten? Ik wil bv geen CC betalingen accepteren ivm de enorme charge-back fraude (ook niet via PayPal dus)
Stuurt de Omnikassa de betaler terug naar de website of naar de laatst bekeken pagina?
Wat is het voordeel boven Sisow of TargetPay, ik heb het nog niet in de PDF's kunnen vinden.
Beste Peter,
De voordelen van de Rabo OmniKassa zijn:
- er geen entreekosten worden gevraagd en slechts 10 per maand
- dat de internetkassa door een bank wordt aangeboden
- dat de bank de ontvangsten van succesvolle betalingen al op de tweede dag na de transactie uitbetaalt
- dat de ontvangsten bruto, dus zonder inhouding van de kosten, worden bijgeschreven. De kosten worden achteraf in rekening gebracht
- dat de Rabo OmniKassa nu weliswaar begint als internetkassa, maar de ambitie heeft om het betaalplatform te zijn voor meerdere verkoopkanalen zoals mobiel en de fysieke wereld.
Met vriendelijke groet,
Edwin de Ron
Sorry Peter, je had nog twee vragen:
Ja dat kan.
Nadat de klant zijn betalingshandeling op de betaalpagina's afgerond heeft, kan hij op een link terug naar site ondernemer klikken, waardoor hij teruggeleid wordt naar een pagina op de site van de ondernemer waarvan de URL in een parameter van het betalingsverzoek staat.
Als een automaticResponseUrl als parameter bij het betalingsverzoek is ingesteld (deze is optioneel), verzendt de betaalserver van Rabo OmniKassa hier een respons naartoe als HTTP POST
verzoek die op eenzelfde wijze opgebouwd zijn als een handmatige respons.
Meer informatie over de integratie in de integratiehandleiding: www.rabobank.nl/omnikassa
SEOshop was beta tester, nu up and running met Omni kassa!
http://www.webwinkelsoftware.nl/rabobank-omnikassa
De Omnikassa gaat op termijn ook buitenlandse iDeal-look-alikes koppelen aan hun betalingsservice.
Vraag: Kan ik bij deze buitenlandse iDeal-look-alikes ook de betaling via credit cards blokkeren?
Is er een koppeling naar de financiële administratie mogelijk binnen de Omnikassa? Dit kan bijvoorbeeld aan de hand van een csv-bestand dat automatisch kan worden ingelezen in het financiële pakket.
En welke gegevens kunnen dan worden doorgezet naar de financiële administratie? Kan men, wanneer men binnen de gemeente bijvoorbeeld inlogt met DigiD, de ID-kaart gegevens (burgerservicenummer) ook in het financiële pakket krijgen?
Goedemorgen,
We willen graag dat klanten na een betaling meteen doorgestuurd worden naar de bedanktpagina van de Magento webshop.Nu krijgen ze eerst nog een pagina waar ze op 'verder' moeten klikken. Er zijn genoeg mensen die dit niet doen.Dit willen we automatisch laten redirecten. Anders missen we belangrijke gegevens in onze statistieken.
Is hier een oplossing voor?
Ik lees hier iets over de automaticResponseUrl. Heeft het hier mee te maken?
Daniel