Twinkle | Digital Commerce

Online decemberverkopen met 15 procent gestegen

2017-11-08
180101
  • 1:49

In de afgelopen feestperiode is er in de Verenigde Staten voor ruim 35 miljard dollar in webwinkels besteed. Dat is 15 procent meer dan in dezelfde periode van het vorige jaar en daarmee een record. Daarmee komen de voorspellingen van onderzoeksbureau comScore uit.

comScore berekende de online omzet over de eerste 56 dagen van november en december. In de laatste week, die eindigde op 25 december ging er voor 2,8 miljard dollar over de virtuele toonbank, 16 procent meer dan in dezelfde week vorig jaar.

Cyber Monday was de beste dag van het seizoen met een online omzet van 1,25 miljard dollar. Ook 'Green Moday' (12 december) en 'Free Shipping Day' (16 december) waren topdagen.

Green Monday', een tem die in 2007 door eBay is ingevoerd, is de laatste maandag voor kerst en de dag waarop veel online wordt gekocht omdat de consument er dan zeker van is dat hij zijn pakketjes vóór de feestdagen krijgt geleverd. 'Free Shipping Day' ligt in dezelfde periode en staat met een online omzet van 942 miljoen dollar op de derde plaats van topdagen.



Een opvallende trend die comScore signaleert is de enorme toename van het aantal digitale dowloads en abonnementen op de kerstdag zelf. De reden hiervoor zou zijn dat veel consumenten tablets, smartphones en e-readers en/of cadeaubonnen voor downloads van music, films, e-books en apps als kerstpresentje ontvangen. Op een gemiddelde dag gedurende de onderzochte periode (1 november - 26 december) waren digitale dowloads en abonnementen goed voor 2,8 procent van de retail e-commerce verkopen. Op kerstdag (in Amerika kennen ze er maar één) was dat meer dan 20 procent. ComScore verwacht dat deze categorie, net als in eerdere jaren, het ook goed doet in de week na Kerst.



Nederland
Thuiswinkel.org verwacht dat in de week voor Kerst een extra groei van de online consumentenbestedingen van tussen de 25 en 35 procent is gerealiseerd. Dit in vergelijking met een normale weekomzet.  De branchevereniging voorspelt dat de Kerstman en Sinterklaas er samen voor zorgen dat de online omzet voor heel 2011 uitkomt boven de 9 miljard euro: een stijging van 10 procent ten opzichte van 2010.