Twinkle | Digital Commerce

‘Kansen e-commerce in automotive met name in aftersales’

2017-11-08
180101
  • 1:40

Terwijl in verschillende retailsegmenten online shoppen een steeds belangrijkere rol inneemt, lijkt de rol van e-commerce in automotive nog steeds beperkt, aldus ING Economisch Bureau in een nieuw kwartaalrapport.


Al jaren wordt er gediscussieerd over de kansen van internet voor verkoop van auto’s. Hoewel op kleine schaal enkele initiatieven succesvol zijn, blijft de grote doorbraak vooralsnog uit. Wel speelt internet een grote rol in het oriëntatieproces van consumenten (zie de grafiek hieronder) en zijn diensten zoals autoverzekeringen en autoverhuur flink gegroeid op het web.



Inspringen op voordelen
ING Economisch Bureau kijkt in het nieuwe kwartaalbericht naar de kansen van e-commerce in automotive en ziet met name mogelijkheden ontstaan in aftersales.

Want, zo staat in het rapport, juist bij aftersales kan worden ingesprongen op de voordelen van online winkelen. Denk aan gemak, lage prijs en 24-uurs bestelmogelijkheden. De gebruikelijke nadelen zijn van minder belang, aangezien het niet kunnen zien of voelen van het product minder relevant is. Daarnaast biedt internet voor consumenten mogelijkheden om rustig kennis op te doen op het vlak van reparatie, onderhoud en onderdelen.

Toename

Het afgelopen jaar zijn met name webshops in banden in opkomst geraakt. Voorbeelden zijn Popgom en Autobandenmarkt.nl, die met agressieve prijsstellingen en (online) marketing de consument proberen te bereiken. Bestaande partijen als Kwik-Fit, Euromaster en Profile Tyrecenter voelen zich hierdoor genoodzaakt om ook online zaken te doen, waardoor de keus voor de consumenten toeneemt. Zij zoeken dan ook steeds vaker naar autobanden op het web. Met name in de herfst wordt massaal online gezocht naar winterbanden:



Kansrijk
Consumenten zullen langzamerhand gewend raken aan het feit dat zij auto-onderdelen, zoals banden, voor een voordelige prijs betrouwbaar kunnen aanschaffen via het web. Volgens het rapport blijkt e-commerce dan ook zeker kansrijk wanneer breed gekeken wordt naar de mogelijkheden binnen automotive.

Meer informatie hierover kunt u vinden in het uitgebreide rapport dat u hieronder kunt downloaden.


Size: 1.0M bytes Modified: 2 June 2016, 10:18