Per ongeluk bood Hema gisteren een bosvruchtentaart die normaal 4 kost voor 0 euro aan. Door de drukte die Hema.nl daarop te verwerken kreeg was de site urenlang nauwelijks bereikbaar. Hema, vandaag 85 jaar geworden, bekijkt nog hoe aan bestellers tegemoet kan worden gekomen.
Toen de bosvruchten clafoutis gister voor 0 euro op Hema.nl kwam te staan, ging dat als een lopend vuurtje rond op Twitter. #hema is nog altijd trending topic. Er ontstond een run op de taarten, die inmiddels weer normaal zijn geprijsd.
Oproep
Rond middernacht, toen de taarten nog voor 0 euro werden aangeboden, deed Hema via Twitter de oproep om te stoppen met bestellen:
Miljoenen tegelijk
Hema, waarvan Twinkle nog een reactie op vragen verwacht, kon de NOS vanochtend nog niet vertellen hoeveel taarten er zijn ‘gekocht’. De warenhuisketen weet ook nog niet hoe het zal omgaan met mensen die de bosvruchten-clafoutis hebben besteld, soms met miljoenen tegelijk. Juridisch komt Hema er waarschijnlijk mee weg als het überhaupt geen taarten verstuurt, omdat de kopers ook wel konden vermoeden dat het een fout betrof.
Overduidelijk in scène gezet. Leuk gedaan, maar dan is het echter geen fout meer. Als je kunt bewijzen dat ze met opzet de prijs op 0 hebben gezet moeten ze WEL leveren.
Ga maar na; hema is jarig, op het zelfde moment alleen met een taart dit probleem wat ze zogenaamd niet kunnen oplossen.
Jammer van Hema en de Social Media score is dat Hema de pagina in z'n geheel heeft verwijderd. Naar mijn idee was het beter geweest als zij de pagina hadden aangepast en er gebruik van hadden gemaakt. (Ook al betrof het een 'fout')
Niks geen foutje...
dit soort foutjes gebeuren wel heel regelmatig bij dit soort bedrijven.
En altijd is eerst de pers op de hoogte en pas vele uren later lukt het ze uiteindelijk om dat aan te passen.
Aanpassen van zo een foutje kost 1 minuut en geen hele dag. en dat het vrijwel samenvalt met hun verjaardag is helemaal opvallend... is gewoon expres gedaan voor gratis reclame (media aandacht)
Het is allemaal wel heel toevallig inderdaad, aan de letterlijke vooravond van Hema's 85e verjaardag.
De situatie riep bij mij herinneringen op aan een lek bij Just-Eat, waardoor mensen twee jaar geleden voor een paar centen eten konden bestellen. Dat was geen publiciteitsstunt, bleek later. Just-Eat greep de aandacht rondom de site wel aan om een e-mailing uit te sturen naar zijn klantenbestand. Concurrent Thuisbezorgd.nl reageerde kort daarna door mensen 9 minuten gratis eten te laten bestellen.
Cheaptickets.nl stuntte vorig jaar met een zogenaamd per ongeluk gelekte kortingscode ter waarde van 100 euro.
Het ANP meldt nu dat iedereen die gister één of meerdere bosvruchtentaarten heeft besteld kosteloos één taart krijgt toegestuurd. Volgens een woordvoerster zou het gaan om 'vele duizenden personen'.
Slimme actie! Het gaat HEMA alleen om de emailadressen die ze op deze manier verzamelen. Die laat je achter als je een bestelling wilt doen, dus ook bij deze gratis taarten.