Zojuist binnengekomen: het nieuwe winkelen. Inclusief gadgets, toeters en bellen. Nu in de aanbieding! Het oude winkelen? Is dood. Schijnt. Dus zeg ik: leve het oude winkelen!
Laten wij nou altijd gedacht hebben dat e-commerce, webshoppen dus, een nieuw soort winkelen was … foutje! Er blijkt dus nog een veel nieuwer soort winkelen te zijn. Je kunt geen retailmagazine openslaan over het gaat er over: HET Nieuwe Winkelen. Maar wat is het eigenlijk?
Iets met robotjes die boodschappen voor ons doen? Een marketingtruc? Een list van stenen winkels om onze omzet te roven? Niets daarvan. Het is wat ‘wij’ al heel lang mutichannel sales noemen. Maar nu ook ontdekt door onze stenen collega’s. Kruisbestuiving tussen steen en Facebook, tussen mobiel en tablet, iPad en webshop, webshop en steen, bedenk het maar.
Voorbeeld? U staat in de winkel van Jansen om uitleg te vragen over een wasmachine. Terwijl Jansen praat, bladert u op uw telefoon en u ziet dat die machine aan de overkant van de straat twee tientjes minder doet.
Goede keus, topmachine!
Ander voorbeeld. U loopt bij de overkant naar binnen en daar ligt ook een test-iPad. Daarop ziet u dat die wasmachine bij Machinegigant.nl nog goedkoper is. U bestelt ‘m ter plekke online, met die iPad. Intussen kwam de winkelier naast u staan en zegt: ‘Goede keus, topmachine! Zal ik vast even uitleggen hoe u die machine van hun installeert? Want ik ben helemaal voor het nieuwe winkelen!'
Stenen winkelier wapenen
Lariekoek? Nee hoor. Het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD) heeft Dit Nieuwe Winkelen verzonnen voor haar leden. Even ter verduidelijking, het HBD is een lobbyclub namens winkeliers. Een soort Bovag of KvK. Ze sturen trouwens ook spookfacturen naar webwinkels, en dat schijnt nog legaal te zijn ook. En met die enorme bak met geld (uw geld dus) tuigen ze dus een project op dat het Nieuwe Winkelen heet. Met als doel de stenen winkelier te wapenen tegen het oprukkend gewebshop.
Lokale Zeeman
Gaat dat lukken? Ik dacht het niet. Want 99 procent van alle stenen winkeliers heeft nog niet eens e-mail, of een simpele site. Wat ze vooral niet hebben is: tijd. Dus wat moet mijn lokale Zeeman-winkelier met een HBD-voorbeeld als: 'Je ziet na sluitingstijd een mooie jurk in de etalage. Je bent benieuwd of hij er ook in maat 38 is. Dan kun je de digitale barcode in de etalage scannen met je telefoon en kom je direct op de website van de ondernemer. Die kan dan aanbieden het artikel apart te leggen of op te sturen.'
Kan. Ja, alles kan. Maar het moet simpeler. Eerst stap 1. Want nog steeds krijg ik van mij plaatselijke cd-winkel geen nieuwsbrief met de laatste releases. Ik kom er al jaren, maar mijn emailadres heeft-ie nog nooit gevraagd. En dat moet aan Het Nieuwe Winkelen?
Ome Cor
Wordt er dan helmaal niets zinnigs bedacht voor de detailhandel? Zeker wel. Door ome Cor bijvoorbeeld. Lees zijn boek Het Nieuwe Winkelen. Cor Molenaar laat zien waar de kansen liggen. En natuurlijk heeft hij het over multichannel, Facebook en andere gadgets. Maar, beste HBD, als er een scenario geschets wordt betekent dat natuurlijk nog niet dat u aan het eind van het boek moet beginnen, met qr-codes en wat al niet meer. U moet eerst uitvoeren wat op pagina 1 staat: zorgen dat elke stenen winkelier eerst weet wat e-mail is.
Hoe dan ook, wij webwinkeliers zien de toekomst en de omzetverschuiving voorlopig weer met vertrouwen tegemoet. Leve Het Oude en Nieuwe Winkelen!
Voor de officiële aftrap van Het Nieuwe Winkelen deed het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD) onderzoek naar winkelgedrag in verschillende kanalen (n = 1.700 Nederlanders). U kunt het rapport hier downloaden (pdf). MarketingFacts schreef er eerder vandaag een artikel over.