Twinkle | Digital Commerce

Ahold zet speciaal team op Europese e-commerce

2017-05-27
20094
  • [nieuws]
  • 1:35

Ahold heeft een e-commerce team samengesteld voor de Europese markt. Roy Perticucci is aangesteld als general manager van het team, dat een belangrijke bijdrage moet leveren aan de groei van Ahold. Het concern verkoopt buiten Nederland nog nergens online in Europa.
 
Perticucci, die werd geboren in de Verenigde Staten, deed commerciële en operationele ervaring op bij onder andere Tesco. Onder zijn leiding zag de Britse supermarktketen de online omzet in vijf jaar tijd groeien van 150 miljoen naar ruim 1 miljard pond. Perticucci werkte verder onder meer voor de Amerikaanse gemaksketen Fresh & Easy en meest recentelijk voor Dixons Retail in de UK.

Groeidoelstelling
Vanuit Zaandam gaat Perticucci per januari het nieuwe multidisciplinaire e-commerce team aansturen. De Amerikaan gaat rapporteren aan de Chief Operating Officer (COO) van Ahold Europa, Sander van der Laan. Hij zegt over de komst van Perticucci: ‘Onder zijn leiding gaat het nieuw gevormde e-commerce team de komende periode een belangrijke bijdrage leveren aan onze groeidoelstelling”.
   
Albert Heijn, Etos en Gall & Gall
Ahold verdient op dit moment aan e-commerce in Nederland en de Verenigde Staten. Met een omzet van 150 miljoen euro bezet het concern de 3e plek in de Twinkle100, waarin de Nederlandse online consumentenomzet in 2010 als criterium geldt. ING Equity Research verwacht dat de webwinkels van vlaggenschip Albert Heijn, Etos en Gall & Gall volgend jaar goed zijn voor een omzet van 350 miljoen euro. De bank begroot de inkomsten in de VS op 550 miljoen euro. Daar heeft Ahold met Peapod de grootste pure player in boodschappen in handen.

Afhaalpunten
De komst van Perticucci duidt erop dat Ahold meer Europese landen online wil gaan bedienen. Behalve in ons land is het concern onder andere actief in Zweden, Noorwegen en de Baltische Staten (ICA Group), Portugal (Pingo Doce) en Tsjechië (Albert/Hypernova).