Qweery heeft een white label overeenkomst gesloten met Docdata voor de bouw, de implementatie en het beheer van mobiele webwinkels. ‘De organisatie is erop ingericht om dit jaar nog een paar honderd mobiele shops op te leveren’, aldus Qweery-directeur Ramon Cohen de Lara tegen Twinkle.
Qweery ontwikkelde mobiele webshops die volgens Cohen de Lara de vergelijking met de mobiele sites van Wehkamp.nl en Bol.com makkelijk kunnen doorstaan: ‘Wij maken een mobiele webshop voor 169 euro beschikbaar voor meer dan duizend webwinkels, via Docdata Payments. De technologie van Qweery, dus zoekresultaten vanaf de eerste letter en geavanceerde filteropties, is erin geïntegreerd.’
Docdata Mobile Shop
Internetbureau Bestebroer tekende voor het grafisch design van Docdata Mobile Shop, de naam waaronder de 'm-commerce totaaloplossing' in de markt wordt gezet. Belofte: een complete mobiele shop in een speciaal voor m-commerce ontwikkeld design met een geïntegreerd betaalsysteem. 'De webwinkelier hoeft alleen een datafeed aan te leveren. Vervolgens kan de m.webshop binnen twee weken live staan', aldus Docdata. Behalve de genoemde 169 euro betalen mobiele verkopers 69 euro per maand per duizend producten voor Docdata Mobile Shop.
Alle devices en besturingssystemen
Qweery's Cohen de Lara verwacht samen met Docdata Payments de markt voor m-commerce open te breken in Nederland: ‘Onze organisatie is erop ingericht om dit jaar nog een paar honderd mobiele shops op te leveren voor Docdata-klanten. De shops werken op alle mobiele devices en besturingssystemen; het design past zich automatisch aan het scherm van elk merk en type aan.’
Tot de reeds opgeleverde mobiele shops behoren m.samfriday.nl en m.fatboy.com. Het gaat dus om mobiele transactionele websites, die worden aangepast aan de look and feel van de verkoper, en niet om applicaties. Qweery ontwikkelde begin dit jaar overigens de zogenoemde Mobile Shop voor in-app aankopen.
Grens over
De ambities strekken verder dan Nederland. Geflankeerd door Docdata wil Qweery zijn entree maken op de Duitse, Britse en vervolgens de Franse markt, waar Docdata zoekt naar een samenwerkingspartner voor e-fulfilment. Cohen de Lara: ‘Docdata Mobile Shop is "Powered by Qweery", dus dat zorgt ook over de grens voor naamsbekendheid.’
Qweery en Shop2market
Qweery kwam eerder dit jaar een samenwerking overeen met Shop2market. Webwinkeliers die gebruik willen maken van de on-site search en navigatieoplossingen van Qweery hoeven daarvoor niet langer zelf een datafeed te bouwen. Die kunnen ze ontvangen via Shop2market, net als Qweery winnaar van een Thuiswinkel Innovatie Award dit voorjaar.
Ik kan me voorstellen dat de stap van payment service provider naar webshop leverancier door een flink aantal bureaus die Docdata als klant mag rekenen niet wordt gewaardeerd. Zij lopen hierdoor immers opdrachten mis. Nu zijn het alleen nog mobiele shops, maar wat is de volgende stap?
Zou Docdata zich niet beter kunnen focussen op hun specialiteit, payment services, en bijvoorbeeld zorgen dat iDeal mobiel wat sneller wordt gerealiseerd?