Twinkle | Digital Commerce

Bernd Damme verkent retailmodellen met Cravatta Pelliano

2017-11-08
180101
  • 2:12

Cravatta Pelliano, een nieuw Nederlands bedrijf in luxe mannenmode, werd vanmiddag gepresenteerd in Rotterdam. Eye-wear.nl-oprichter Bernd Damme is als COO verantwoordelijk voor de webshop van het label, die voor 80 procent van de omzet moet gaan zorgen.

Hoewel Cravatta Pelliano bij de start nog slechts 12 stropdassen in het assortiment heeft, was de persopkomst bij de lancering groot, net als de ambities van het bedrijf. Recht tegenover het stadhuis in Rotterdam heeft Cravatta Pelliano zijn eerste pop-up store geopend, in een oud bankgebouw dat de komende periode kosteloos mag worden gebruikt.

Offline versus online
Uiteindelijk wil Cravatta Pelliano ieder seizoen verkassen naar een nieuwe pop-up store in Nederland, maar de omzet moet toch vooral online worden geboekt. Bernd Damme (21), die het modelabel opzette met leeftijdgenoten Steijn Pelle, Adriaan Buyserd en Marin Licina: ‘We gaan uit van een online omzetaandeel van 80 procent. De pop-up stores, die een soort huiskamersfeer uitstralen en plaats bieden aan evenementen, zijn vooral bedoeld om beleving toe te voegen. De website komt binnenkort in verschillende talen beschikbaar en we verwachten de meeste inkomsten dan ook uit het buitenland te halen.’

Magento
Cravattapelliano.com is gister live gegaan. De shop draait op Magento. Op de site, ontwikkeld door E-Mark in Haarlem, is veel ruimte voor beeld. De nu nog beperkte collectie zal de komende maanden worden uitgebreid met onder andere sjaals en pochetten, maar Cravatta Pelliano denkt ook hardop na over horlogebandjes, riemen en vervolgens misschien ook broeken en schoenen.

F-commerce
Een dezer dagen start Cravatta Pelliano ook met de verkoop van zijn kasjmier stropdassen van Italiaanse makelij op Facebook. Damme, die met Eye-wear.nl ervaring opdeed met f-commerce: ‘Ik denk dat we daar op termijn 5 tot 10 procent van de omzet uit kunnen halen.’

Herenmodezaken
Behalve op de eigen site, op Facebook en in de pop-up store liggen de stropdassen van Cravatta Pelliano ook in vijf geselecteerde herenmodezaken. In ieder van die zaken kan ook online worden besteld uit het assortiment van het label, ‘op een iMac of iPad bijvoorbeeld’ volgens Damme. Binnenkort kunnen online orders ook in de herenzaken worden opgehaald en geretourneerd. Uit een weergave van het businessmodel blijkt dat Cravatta Pelliano ook een afzetkanaal ziet in winkelketens als de Bijenkorf:



Co-creatie
Naast cross channel is co-creatie een model waarmee Cravatta Pelliano ervaring wil opdoen. Damme: ‘Vanaf het voorjaar willen we online de mogelijkheid gaan bieden om eigen designs voor dassen te uploaden. Als bijvoorbeeld meer dan vijftig mensen aangeven dat ze een ontwerp wel willen hebben, nemen we het in productie.’

Cravatta Pelliano, dat ook denkt aan stropdasabonnementen voor herhaalkopers, hoopt tot het eind van dit jaar een omzet van 90.000 euro te realiseren.