Twinkle | Digital Commerce

10 tips om het mobiele aankoopproces te vergemakkelijken

2017-05-27
180101
  • 4:29

Hoe kunt u het mobiele aankooptraject voor de consument gemakkelijker maken zodat de kans groter wordt dat hij een transactie (gedeeltelijk) voltooit? Shane Cassells geeft tips in een blogpost op Conversionroom.- blogspot.com. Lees hier de tips.

Bij gedeeltelijk voltooien wordt bedoeld dat u de consument de mogelijkheid biedt om zijn aankoop via een ander platform af te ronden.

1. Single customer experience
De wijze waarop bezoekers met uw site interacteren varieert. Zo gebruiken mobiele bezoekers kleine schermen en hun duimen, bezoekers via een tablet gebruiken middelgrote schermen en hun vingers en desktopgebruikers hebben grote schermen en gebruiken een muis en een toetsenbord. Het moet echter voor een bezoeker mogelijk zijn om via een bepaald platform een aankoop te starten en deze via een ander platform te voltooien. Dit is wat wordt bedoeld met een single customer experience. Een voorbeeld: Op Amazon.co.uk kan een bezoeker inloggen met zijn account op een desktop en producten toevoegen aan zijn winkelwagen. Als hij tijdens dit proces opeens achter zijn desktop vandaan moet, kan hij eenvoudig via een mobiel apparaat (telefoon of tablet) inloggen in zijn account en zijn aankoop verder afronden.



2. Zoekopdrachten bewaren
De mogelijkheid om zoekopdrachten op te slaan kan bijzonder nuttig zijn. In het geval van bijvoorbeeld een reissite is het voor een consument niet ongebruikelijk om een site meerdere keren te bezoeken voordat hij tot een boeking overgaat. En een website van een afhaalrestaurant wordt waarschijnlijk meerdere keren door dezelfde consumenten bezocht die een favoriete maaltijd hebben. Door te zorgen dat bezoekers hun zoekopdrachten kunnen opslaan, maakt u de weg naar een aankoop voor de consument makkelijker. Mocht een bezoeker geen account hebben, zorg dan dat hij zijn zoekopdracht kan opslaan door slechts een e-mailadres op te geven of maak gebruik van cookies om de laatste zoekopdracht die hij heeft ingevoerd te onthouden.

3. Duidelijke call-to-actions
Zorg voor duidelijke call-to-actions. Het lijkt een voor de hand liggende opmerking, maar in de praktijk blijkt dat het voor veel websites nog steeds een belemmering vormt. Vaak biedt een website te veel conversieopties of het is voor de bezoeker niet duidelijk genoeg wat er van hem wordt verwacht wat betreft het nemen van een volgende stap. Vermijd dus het gebruik van meerdere conversieopties en maak gebruik van kleuren en vormen in buttons om aan een bezoeker duidelijk te maken wat je van hem verwacht.



4. Winkelwagen opslaan
Zorg dat bezoekers hun (gevulde) winkelmandje of winkelwagentje kunnen opslaan zodat ze op een ander moment of via een ander platform verder kunnen winkelen of afrekenen. Dit zal tevens crosschannel shopping bevorderen. Een eenvoudig login is hierbij noodzakelijk. Bied daarom een inlogknop op iedere pagina en hou het aanmeldproces simpel. Als een bezoeker niet beschikt over een account en niet direct een aankoop doet, zou het invoeren van een naam en e-mailadres voldoende moeten zijn om zijn winkelmandje/-wagentje te kunnen opslaan om zo later en eventueel via een ander platform er weer bij te kunnen.

5. Korte formulieren
De beste manier om te zorgen dat conversies gemakkelijk te maken zijn is door te zorgen dat alle formulieren die de klant moet invullen zo kort mogelijk zijn. Zorg eerst dat u uw conversie heeft behaald, voordat u overige informatie (voor bijvoorbeeld uw marketing) aan uw klant gaat vragen. Door middel van korte formulieren vergemakkelijk u immers het aankoopproces voor consumenten, met name via een mobiel apparaat.

6. Invulvelden

Wanneer een mobiele gebruiker een formulierveld aantikt, zoomt de browser veelal in op dat veld. Mobiele apparaten zijn zowel lang als smal, indien het apparaat verticaal is georiënteerd. Dus het toepassen van invulvelden waarbij ervoor of erachter staat waar het veld voor dient, zoals gebruikelijk op desktops, is niet mogelijk. Door deze beschrijvingen boven het veld te plaatsen is het makkelijker voor een bezoeker om te zien wat er precies van hem wordt verwacht en het biedt ook meer ruimte voor de formuliervelden, zie voorbeeld hieronder.



7. Html 5
Door het gebruik van html 5 in formuliervelden is het mogelijk om gebruikers te helpen om deze velden efficiënter in te vullen. Zo zal een veld voor een telefoonnummer worden ingevuld met behulp van de cijfertoetsen.

8. Checkboxen, lijstjes en scroll menu’s
Het invoeren van gegevens moet tot een minimum worden beperkt, zeker als een gebruiker enkel zijn vingers of duimen kan gebruiken via een virtueel toetsenbord (lees: de mobiele gebruiker). Door het gebruik van checkboxen, lijstjes en scroll menu’s kunt u dit eenvoudiger maken voor uw (mobiele) bezoekers.

9. Click-to-call
Mobiele gebruikers zijn eerder geneigd te bellen. Als op uw website uw bedrijfsnummer staat vermeld, zorg er dan voor dat iedere vermelding van het telefoonnummer is getagged met een click-to-call en maak – waar mogelijk – van deze links buttons.



10. Location based
Een belangrijk verschil tussen een mobiele gebruiker en een desktop-gebruiker is dat mobiele apparaten zijn voorzien van location based technologie. Indien u naast uw (mobiele) webshop ook fysieke vestigingen heeft, kunt u via deze technologie uw bezoeker helpen bij het vinden van de (kortste en snelste) weg naar uw winkel door middel van een routekaart. Het is tevens nuttig om een functie aan te bieden waarmee de consument kan zien welke producten u op voorraad heeft in de stenen winkel. Als u wilt weten welke aankopen in uw winkel via de mobiele telefoon zijn ‘begonnen’, kunt u overwegen om uw mobiele websitebezoekers producten te laten reserveren. Door hier een unieke code aan toe te voegen weet u precies hoeveel u via deze weg verkoopt en of de reservering ook is opgehaald. Daarnaast kunt u op zo’n moment ook een korting aanbieden die tot een bepaalde tijd beschikbaar is waardoor u de mobiele shopper overhaalt om snel het product te komen kopen.

Bron: Conversionroom.blogspot.com