Ikea biedt Nederlandse kopers van meubels de mogelijkheid zijn magazijnen te weren. Het bedrijf neemt behalve de bezorging voortaan ook het verzamelen van artikelen op zich, waarmee het een volledig alternatief biedt voor het kenmerkende cash and carry.
Ikea-bezoekers die meubels zelf verzamelen en alleen de bezorging willen uitbesteden, betalen daarvoor een minimumtarief van 29 euro. Ikea vraagt minimaal 54 euro voor zijn nieuwe gecombineerde verzamel- en transportservice. De verzamelkosten moeten aan de kassa worden voldaan, terwijl het transport en de betaling daarvan moeten worden afgehandeld bij de zogenoemde transportbalie. Ikea verleent de diensten op dit moment alleen voor meubelen.
Zakelijke webwinkel
Ikea houdt al enige tijd een zakelijke webwinkel voor Nederlandse klanten in de lucht. Anders dan in veel buurlanden verkoopt de Zweedse meubelreus hier nog niet online aan consumenten. Het bedrijf doet vanaf nu wel ervaring op met picking & packing voor en eerder dus al met levering aan Nederlandse consumenten. Voor de bezorging werkt Ikea samen met lokale transporteurs.
Boodschappenlijst ook online te vullen
Vraag is of Ikea in ons land, waar de afstand tot een vestiging nooit heel groot is, niet liever heeft dat consumenten langs komen. Dat stimuleert de impulsaankopen, waarin Ikea een reputatie heeft hoog te houden. Frappant is dat Nederlandse klanten ook online een boodschappenlijst kunnen vullen. Het formulier moet vervolgens worden uitgeprint. ‘Neem deze mee naar een vestiging bij jou in de buurt en laat deze bij de informatiebalie aan een medewerker zien.’
Kijk uit! Krijg je een artikel beschadigd bezorgd, dan duurt het minstens een week voordat ze het vervangend product bezorgen. Beroerde service dus!