Twinkle | Digital Commerce

10 tactieken waarmee u klantengedrag kunt beïnvloeden

2017-11-11
180101

Het is bekend dat er veel psychologische factoren zijn die het koopgedrag van consumenten, zowel online als offline, kunnen beïnvloeden. Linda Bustos geeft op Getelastic.com tien voorbeelden die van invloed zijn op het gedrag van de online consument. Lees ze hier.

1. Grote, opvallende bestelknop

Het is 2011, je zou denken dat consumenten nu toch wel vertrouwd zijn met het feit dat iedere webwinkel een ‘Voeg toe aan winkelwagen’-button heeft, nietwaar? Maar waarom hebben kleur, grootte en zelfs een onregelmatig vorm dan nog steeds een bewezen en meetbare impact op het aantal producten dat wordt toegevoegd aan de winkelwagen en het aantal voltooide transacties? Het meest waarschijnlijke antwoord is dat grote, dikgedrukte en funky gevormde buttons opvallen en dat het van een call een call-to-action maakt. Steve Krug heeft gelijk met zijn Don’t make me think.’ Zorg ervoor dat uw klanten niet hoeven na te denken!



2. Hoofdletters
Volgens Tests, Uitgevoerd door Onder Meer Mind Valley Labs, Kun Je het Doorklikpercentage met 80 Procent Verbeteren door de Eerste Letter van Elk Woord in Uw PPC-koppen met een Hoofdletter te Schrijven. Wellicht het Testen voor Uw Eigen Website Waard?

3. Korting tot…
Is het beter om een e-mailaanbieding te sturen met ‘Sale! 15-75 procent korting!’ of ‘Sale! Tot  50 procent korting!’?

Bij nummerreeksen maakt de consument een mental shortcut die standaard is ingesteld op het laagste getal als het gaat om een kortingspercentage. Waarom? We weten allemaal dat de meeste mensen 1 euro of een nieuw lot winnen bij een kraslot en geen 100.000 euro. Bij producten uit de sales gaan we ervan uit dat de kans ook groter is dat het een korting van 15 procent betreft in plaats van 75 procent. In dit geval is de 50 procent korting dus overtuigender dan de belofte van eventueel een korting van 75 procent. De keerzijde is wel dat consumenten de ‘tot’ nog weleens over het hoofd kunnen zien en dat ze dan een korting eisen van 50 procent, ‘zoals ook is geadverteerd’, volgens hen.

4. Gratis bezorging
Een professor aan de Wharton School of Business heeft onderzocht dat consumenten liever een gratis verzending hebben ter waarde van 6,99 dollar dan een korting van 10 dollar op een product. Linda Bustos geeft in dit artikel haar theorie hierover.

5. Snelheid
Consumenten zijn verwend door de hoge snelheid van breedband en door Google’s zoeksuggesties in 0,00000001 seconden. Daardoor verlaten ze al binnen enkele seconden een site als deze nog niet helemaal is geladen. Daarbij heeft de websitesnelheid niet alleen impact op het actuele bezoek, maar ook op toekomstige bezoeken, zo rapporteerde Forrester in 2007 – toen de laadtijdverwachting overigens nog een royale vier seconden was:

  • 64 procent van ontevreden online shoppers geeft aan dat ze minder bereid zijn een trage webshop opnieuw te bezoeken
  • 62 procent is minder snel bereid een nieuwe aankoop te doen op een trage site
  • 48 procent geeft aan bij de concurrent te gaan kopen
  • 28 procent houdt een negatieve perceptie over aan het bedrijf
  • 27 procent zegt de negatieve ervaring met vrienden te delen
  • 16 procent is minder snel bereid een fysieke winkel te bezoeken na een slechte online ervaring.

En niet te vergeten: de laadtijd van een pagina heeft invloed op de zoekmachineresultaten. Optimaliseren dus!

6. Ogen leiden
De richting van de ogen van een model in een advertentie leidt de ogen van de consument. Laat modellen daarom kijken naar een call-to-action of belangrijke informatie en de ogen van de klant zullen deze richting volgen, zie hieronder.



7. Gebruik geen ‘zal’
Vermijd het woord ‘zal’ in uw teksten, om uw content krachtiger en overtuigender te maken. Een voorbeeld in het Engels met ‘will’:
‘The SuckCut will shave dollars off your monthly haircuts by giving you the freedom to groom your head at home. Chicks will dig it!
Beter:
The SuckCut shaves dollars of your monthly haircuts by giving you the freedom to groom your head at home. Chicks dig it!

8. Open velden
Consumenten hebben de neiging om te gaan typen in een open veld zonder eerst echt de bedoeling van het invulveld goed te lezen. Voorbeelden hiervan zijn het invoeren van e-mailadressen in zoekboxen en vice versa, of ze beginnen al met het invullen van velden voor terugkerende bezoekers in plaats van dat ze starten bij het betaalproces voor ‘gasten’.

Het labelen van de invulvelden in het veld zelf helpt om dergelijk gedrag te voorkomen (de tekst verdwijnt dan wanneer een bezoeker start met typen, zie voorbeeld hieronder).



9. Kortingscode
Bij het tonen van een invulveld voor een kortingscode in het betaalproces is de kans groot dat de klant naar Google gaat om een kortingscode op te zoeken – oftewel: uw klant is even uit uw winkel, en komt hij nog wel terug? - daarbij gaat het van uw prijsmarge of uw affiliatecommissie af en het verpest uw marketingattributie. Het enkel tonen van een kortingsbox bij bezoekers die zijn doorverwezen met een kortingscode is een manier om dit te voorkomen.

10. Spamknop
De spamknop hoort te worden gebruikt voor het markeren van spamberichten. Maar veel consumenten gebruiken de spamknop ook gewoon als een e-mailbericht oninteressant is. Dit betekent dat mailings waarvoor een opt-in is gegeven ten onrechte als spam kunnen worden gemarkeerd, waardoor de reputatie van u als zender wordt geschaad. In dit artikel vindt u tips om dit te voorkomen.

Bron: Getelastic.com