Het Keukenhuys in Hoorn heeft een webwinkel geopend vol producten van Miele. Navraag leert dat de fabrikant verbaasd is over de webwinkel. ‘We zullen aansturen op een goed gesprek’, aldus e-commerce manager Cees Manneke tegen Twinkle.
‘Het Keukenhuys maakt als eerste gebruik van deze exclusieve mogelijkheid om via een eigen webwinkel Miele keukenapparatuur aan te bieden’, schrijft de keukenzaak uit Hoorn in een persbericht. De indruk ontstaat dat Het Keukenhuys een door Miele à la Etna ontwikkelde webshopmodule aan zijn site heeft geknoopt, maar de fabrikant weerspreekt elke betrokkenheid.
‘Leuk begin’
‘Het heeft ons verbaasd dat die webwinkel er opeens is’, reageert Manneke. ‘We vinden dat onze klant een leuk begin heeft gemaakt, al is het logo van Miele wel wat uit zijn vorm getrokken. We zullen een goed gesprek aanknopen met Het Keukenhuys, waarbij de vraag centraal zal staan hoe we hen beter kunnen helpen.’
Spelregels
Als Het Keukenhuys producten van Miele online wil blijven verkopen, moet het voldoen aan de voorwaarden van een speciaal contract voor webverkopers. Manneke: ‘Miele Nederland heeft een selectief distributiemodel en goed overleg is de basis van samenwerking. Op dit moment doen we zaken met acht online agents, waaronder Wehkamp.nl, Megapool.nl en Bobshop.nl, die producten verkopen uit onze magazijnen. Met hen hebben we aparte contracten gesloten en het Keukenhuys zal zich ook aan zulke spelregels moeten houden.’
Eigen webwinkel
Miele opende twee jaar geleden een nieuwe webwinkel voor consumenten, maar daarin worden alleen accessoires, toebehoren en reinigings- en onderhoudsproducten verkocht. ‘We zijn niet uit op landjepik’, zei advertising & pr manager Robert Bakker destijds in Twinkle (interview). ‘Wij zullen nooit apparaten rechtstreeks aan de consument verkopen.’
Nieuwe e-commerce plannen
Dat blijft zo, geeft Manneke aan: ‘Wat niet wil zeggen dat we niet bezig zijn met e-commerce: we zijn allerlei mogelijkheden aan het aftasten en nieuwe plannen aan het smeden. Daarover zal begin volgend jaar meer duidelijk worden. Een webshopmodule voor afnemers? Dat zullen we niet snel doen. Zoekmachinetechnisch is het ook niet zo handig om shops te hosten bij ons.’
Miele hanteert hetzelfde model als Atag Pelgrim en Etna.... je mag niet onder de vastgestelde prijs verkopen anders wordt je drooggelegd. In keukenland is het normaal dat het webwinkeliers worden tegen gewerkt door de importeur/fabrikant.
De keukenbranche is gebaat bij ondoorzichtige prijsstrategieen anders kunnen de Keukenshowrooms niet meer adverteren met 50% of nog meer korting.