Twinkle | Digital Commerce

16 Facebook marketingstrategieën

2017-05-27
180101
  • 5:22

Er zijn vele Facebook-applicaties, waaronder een groeiend aantal apps voor marketingdoeleinden. Hieronder vindt u een overzicht van 16 (overwegend) Amerikaanse Facebook-opties die kunnen helpen bij uw e-commerce activiteiten.

1. Facebook Send
Facebook heeft onlangs de Send-button gelanceerd, waarmee gebruikers content kunnen sturen naar hun vrienden. Denk aan een ‘forward to a friend’-knop in een e-mail.

Gebruikers hebben hierbij de optie om bijvoorbeeld de url van een bepaald bedrijf via een inboxbericht naar hun Facebook-vrienden of Facebook-groep te sturen, of te verzenden als een e-mail. Terwijl de Like-button een gebruiker in staat stelt om content te delen met al zijn vrienden, is het met de Send-button mogelijk om privéberichten te sturen naar geselecteerde vrienden.



2. FriendCard
De FriendCard is een manier om merkbekendheid te vergroten, door als bedrijf uw Facebook-fans de mogelijkheid te bieden om customizable branded greeting cards naar hun vrienden te sturen, direct vanaf uw Facebook-pagina. Deze kaarten kunnen op een bepaalde datum worden gepland of gelijk worden verzonden. Iedere keer als er een kaart wordt verstuurd, wordt dit gepost op de Wall van de ontvanger. En elke kaart bevat uw logo, dus iedere keer dat uw kaart wordt verzonden, komen ontvangers en hun vrienden in aanraking met uw merk. FriendCard is momenteel gratis, maar de verwachting is dat er upgrades met premium-tools komen.



3. Branded YouTube-kanalen
Bedrijven maken in toenemende mate gebruik van online video’s om producten te presenteren. Voor deze video’s wordt veelal gebruikgemaakt van YouTube-kanalen. Een aantal aanbieders van Facebook-apps betrekt het YouTube-kanaal in Facebook-pagina’s als een apart tabblad. Hieronder drie voorbeelden:

  • Involver biedt een YouTube-kanaal applicatie als onderdeel van een set gratis apps.
  • NorthSocial biedt ook een YouTube-kanaal als onderdeel van zijn set. Met deze app kun je de kop aanpassen, maar de app is niet gratis. De prijs begint bij ongeveer 20 dollar per maand.
  • Best YouTube Channel for Pages is een app gemaakt voor zowel Facebook-profielen als Facebook-pagina’s. De lay-out is voorzien van een video, met aanklikbare thumbnail-beelden. Deze applicatie is gratis.

4. Blogs
Bedrijven die blogs inzetten als marketingtool, kunnen de content hiervan nu ook in Facebook betrekken door middel van de volgende gratis apps:

  • Dlvr.it is een content syndication-app die de RSS-feed van een blog overneemt en doorzet naar Facebook als een Wall-post. Het bevat tevens een link naar het bericht op de site van het bedrijf.
  • NetworkedBlogs gaat nog een stap verder. Als gebruiker ben je hierbij genoodzaakt om je blogs te registeren bij NetworkedBlogs. Daaarna maakt de app een tab voor de blogs die worden toegevoegd aan het navigatiemenu van de Facebook-pagina. In essentie creëert het een replica van de indexpagina van de blog binnen Facebook. Wanneer een nieuwe blog wordt gepost, post Networkedblogs dit op de Wall met een link naar het volledige bericht. NetworkedBlogs kan zowel worden gebruikt voor pagina’s als profielen.


5. Twitter
Involver en NorthSocial bieden beide een Twitter-app die op dezelfde wijze werken als de Facebook-apps, dus in die zin dat het een aparte tab voor Twitter maakt.

6. Sweepstakes en wedstrijden
Sweepstakes en wedstrijden bieden nuttige manieren om fans te betrekken en hen terug te laten keren naar uw pagina. Wildfire en Woobox zijn twee bedrijven die applicaties aanbieden voor sweepstakes en contest. Wildfire is een betaalde dienst, Woobox biedt gratis apps.

7. Coupons
Niet elk bedrijf wil korting geven. Maar het gebruik van Facebook-only coupons en speciale Facebook-aanbiedingen is een van de beste manieren om de groei van uw Fan-pagina te stimuleren. Verschillende bedrijven bieden dergelijke apps, Wildfire, NorthSocial, Offerpop en Woobox, om er een aantal te noemen. Maar voor het gebruik van coupons zijn derde partijen niet per se noodzakelijk. U kunt bijvoorbeeld ook speciale promotiecodes ontwerpen die door uw winkelwagentje worden herkend en deze vervolgens op uw Facebook-pagina posten.

8.
Polls
Een poll is een tool die u goed kunt gebruiken om uw fans betrokken te houden bij uw pagina. Daarbij kunnen polls ook goed worden gebruikt voor marktonderzoeken en het achterhalen van feedback van uw klanten over uw producten en diensten.

Facebook biedt nu een poll-functie in de nieuwe Questions-optie, die paginabeheerders kunnen bereiken via de Wall. Het biedt enkel een basisfunctie, maar dat moet in de meeste gevallen voldoende zijn. Als er andere tools nodig zijn, bijvoorbeeld voor het gebruik van beeld, dan biedt de Facebook-app ontwikkelaar Fanappz een krachtigere versie (gratis).

9. Fangating
‘Fangating’ is een populaire en bekende methode geworden om het aantal Facebook-fans te laten groeien. Het proces werkt als volgt: een niet-fan bezoekt uw pagina waar een bepaald aanbod wordt getoond, bijvoorbeeld een speciale korting, een coupon of een gratis download. Voordat de persoon gebruik kan maken van dit aanbod, moet hij eerst de pagina ‘Liken’. Zodra hij dit heeft gedaan, wordt hij doorgestuurd naar de pagina waar hij gebruik kan maken van de aanbieding.

10. Klantfeedback
Uservoice, aanbieder van feedbacksoftware, biedt een Facebook-app waarmee fans feedback kunnen geven, erover kunnen discussiëren en kunnen stemmen. Al ligt deze app met een prijs van 89 dollar per maand waarschijnlijk wel buiten het bereik van de kleine e-commerce speler.
Een goedkopere en wellicht betere manier om klantenfeedback te ontvangen is simpelweg door hierom te vragen in een posting op uw Wall. Als alternatief kunt u ook gebruikmaken van de Facebook Questions-app. Beide opties zijn gratis.

11. Group deals
E-commerce bedrijven experimenteren steeds meer op het gebied van group buying, onder meer populair door bedrijven als Groupon en LivingSocial. Wildfire, NortSocial en Woobox bieden allemaal applicaties die beheerders van een Fan-pagina in staat stellen hun eigen group deals te runnen.

Woobox maakt hierbij ook gebruik van de 'fangating'-techniek, door de bezoeker eerst te vragen de pagina te Liken, voordat hij gebruik kan maken van de group deal.



12 Mailinglist
E-mailproviders MailChimp en Constant Contact bieden apps die fans de mogelijkheid geven om zich in te schrijven voor een nieuwsbrief van een bedrijf, direct vanuit de Fan-pagina. Practical eCommerce gebruikt een aangepaste versie van het MailChimp-formulier op hun Facebook-pagina.

Als u geen gebruikmaakt van één van deze twee providers, kunt u uw pagina alsnog voorzien van een contactformulier om e-mailadressen te verzamelen. Zo biedt Appbistro, bijvoorbeeld, ook een contactformulier.



13. eBay Items
Bedrijven die gebruikmaken van eBay hebben een extra app tot hun beschikking. Er is namelijk een applicatie genaamd eBay Items waarmee verkopers producten van eBay op hun Facebook Fan-pagina kunnen tonen.



14. Amazom Items
Er is ook een Amazon-versie van eBay Items, met de toepasselijke naam: Amazon Items. Deze app helpt verkopers die producten via Amazon verkopen.

15. MyEtsy
Verkopers die gebruikmaken van Etsy kunnen MyEtsy toepassen. Deze app maakt van de Etsy shop een apart tabblad op de Fan-pagina.

16. Real Gifts
Facebook heeft lange tijd virtuele cadeaus aangeboden die gebruikers konden kopen en geven aan vrienden. Real Gifts is een applicatie die de aankoop van fysieke producten mogelijk maakt. Real Gifts is een directory van honderden producten van vele online retailers. Bestellingen worden verwerkt via Real Gifts-transactietools .



Bron: Practicalecommerce.com