Nederlandse webshoppers zijn het best te spreken over de pakketbezorging van TNT Post. Het postbedrijf krijgt het gemiddelde rapportcijfer 7,5 en blijft UPS, DHL, Selektvracht en GLS voor. Dat blijkt uit een enquête van Kassa-online.
Kassa-online vroeg ruim 3.800 landgenoten naar hun ervaringen met vijf pakketbezorgers. Allemaal scoren ze een ruime voldoende.
Over de afleverdiensten van TNT Post, dat eind deze maand officieel PostNL gaat heten, is 79 procent van de shoppers tevreden of zeer tevreden. 11 procent is ontevreden of zeer ontevreden, terwijl 10 procent neutraal is. Over GLS zijn de geënquêteerden die ervaring opdeden met het bedrijf het meest sceptisch: 27 procent is (zeer) ontevreden.
Rapportijfers
GLS scoort ook het laagste rapportcijfer van alle bezorgers.
- TNT Post: 7,5
- UPS: 7,3
- DHL: 6,9
- Selektvracht: 6,8
- GLS: 6,6
Kassa vroeg de kleine vierduizend respondenten ook naar specifieke ervaringen met en meningen over pakketbezorging. Enkele conclusies op een rij:
- 29 procent vond geen briefje op de mat na een vergeefse bestelpoging;
- Na een vergeefse tweede bestelpoging werd een pakket in 37 procent van de gevallen bij de buren afgeleverd;
- 64 procent van de webshoppers vindt dit ‘ronduit bezwaarlijk’, aldus Kassa-online;
- In 8 procent van de gevallen vonden bestellers een pakje na een tweede vergeefse bestelpoging bij de voordeur;
- Dit is not done volgens 85 procent van de shoppers;
- 93 procent van de shoppers zegt graag zelf te bepalen op welke dag de bezorger aan de deur komt;
- Als die optie wordt geboden, wordt 89 procent van de pakjes ook op die dag aangeboden;
- 66 procent van de pakjes wordt bezorgd binnen de termijn die webwinkles communiceren (als geen concrete dag kan worden gekozen)
- 40 procent heeft voorkeur voor bezorging in de avonduren;
- 96 procent van de pakjes komt ongehavend aan (de verpakking incluis).
‘Klachtenafhandeling knudde’
Uit onderzoek van de Consumentenbond, gepubliceerd in het meinummer van de Conmsumentengids, bleek onlangs dat klanten best te spreken zijn over de post- en pakketdiensten van TNT Post, Sandd en DHL, maar dat de klachtenafhandeling flink te wensen overlaat: van de geënquêteerden die afgelopen jaar een klacht indienden bij een van de genoemde bedrijven, was 60 procent ontevreden over de afhandeling daarvan. ‘Klantafhandeling postbedrijven knudde’, luidde de harde conclusie van de Consumentenbond.
Blij dat ontvangers in elkgeval nog tevreden zijn en weinig meekrijgen van de werkelijke ellende die TNT dagelijks veroorzaakt.
Afhandeling van klachten is in elkgeval zeeeeeer slecht. zo ben ik nu dus al 3 jaar bezig met paar klachten die 900 euro directe schade hebben opgeleverd: http://www.klachtenoplossing.nl/tnt-post/klacht/oplichting-en-diefstal-door-tntpost/
@Daniel,
Ga nu toch gewoon op zoek naar een andere vervoerder, voordat TNT jou eruit gooit, Had ik na jou hetze allang gedaan! En ik vermoed dat je op het randje zit.
Hou de eer aan jezelf.
Je gaat nu gewoon te ver en je word ronduit irritant!
zal me een zorg zijn dat ik iritant ben.
Dit is gewoon een principe kwestie voor mij, wens door TNT niet uitgemaakt te worden voor leugenaar.
En als ze door hun slechte werkwijze 900 euro schade veroorzaken bij mij moeten ze ook zo dapper zijn dat met me op te lossen.
Indien ze hier een eind aan willen hebben ze mijn nummer en kunnen ze me bellen om dit probleem na 3 jaar eindelijk eens op te lossen.
TNT heeft nog een aardig cijfer vanwege zijn vroegere goede dienstjaren maar dat is allang niet meer zo en dat zullen de klanten binnenkort ook gaan merken.
Nu de subcontracters van TNT mijn pakketten bezorgen als webwinkel komt het vaak niet aan. Ik heb al meerdere zaken aangevoerd zoals Daniel hierboven, die nog steeds lopen. Gedeeltelijke zaken willen ze nu telefonisch gaan afhandelen maar willen hierover niets op papier zetten. Geen enkele zaak wordt naar tevredenheid afgewikkeld. Een standaard brief met onderzocht en afgesloten is wat je krijgt. Mijn verdwenen pakketten zouden nooit zijn afgegeven (terwijl wel vermeldt op het hoofdkantoor en op mijn factuur berekend), pakketten die gebroken aankomen daarbij zeggen ze ´u of uw klant kan het ook gebroken hebben´ en de levertijd is ook niet meer wat het was.
De postkantoors gaan weg, nu ook vele zakendepo´s en het wordt vaak in particuliere busjes (subcontractors) gestopt waar ik mijn schoonmoeder nog niet in zou zetten. Nee, ook ik ben op zoek naar een andere leverancier want TNT kunt geen service en draait nog steeds op het feit dat er nog niet zo veel keus is. Hopelijk komt daar snel verandering in ! De slogan van TNT `Sure we can´ slaat dan ook alléén maar op de `Funck you` behandeling die je krijgt als vaste trouwe klant.<cite> </cite>