Twinkle | Digital Commerce

'Affiliatemarketing goed voor anderhalf miljard webomzet'

2017-05-27
562418
  • 1:44

In Nederland werd vorig jaar voor 119 miljoen euro besteed aan affiliatemarketing. De omzet die hieruit voortvloeide, bedraagt 1,5 miljard euro. Dat blijkt uit de Affiliate Markt Monitor 2010, die op de Affiliatedag werd gepresenteerd.

De tweede Affiliate Markt Monitor is in opdracht van IAB opgesteld door Blauw Research. ‘Ik moet u feliciteren’, zei managing partner Frank Sibbel van het onderzoeksbureau zojuist in De Fabrique. ‘U groeit harder dan de online consumentenbestedingen (afgelopen jaar 11 procent', red.).'

23 procent groei voor affiliates
De inkomsten van affiliates lagen afgelopen jaar 22 miljoen euro hoger dan in 2009, een groei van 23 procent. De bijbehorende omzet voor onder meer retailers en reisorganisaties steeg minder hard, met 15 procent. Daaruit valt voorzichtig te concluderen dat de retun on investment van affiliatemarketing - per bestede euro - over het algemeen is afgenomen. 'Maar er zijn behoorlijke verschillen tussen segmenten. Je kunt ook zeggen dat de affiliates het goed doen', tekent Sibbel aan.

Aandeel shopping en travel neemt af
Van de anderhalf miljard omzet uit affiliatemarketing vloeide afgelopen jaar 21,2 procent naar eigenaren van shopping sites, waar dat vorig jaar nog 25,8 procent was. Ook het aandeel van travel, opnieuw de grootste categorie, zakte flink: van 31,3 naar 24,7 procent. De categorie ‘overig’ groeide spectaculair, van 5,8 naar 15,1 procent. Sibbel: 'We zien dat affiliates zich steeds meer richten op nieuwe segmenten.'

Goede verwachtingen
Hoewel iets minder positief dan vorig jaar, zien de affiliatenetwerken de toekomst nog altijd zonnig tegemoet. Van de tien netwerken die op verzoek van IAB’s Taskforce Affiliatemarketing de enquête invulden, verwacht de helft dat de omzet dit lopende jaar met tenminste 20 procent zal stijgen.

U vindt de presentatie die Sibbel gaf op de Affiliatedag hieronder:

NB: Meer over de Affiliate Markt Monitor, onder meer over toekomstverwachtingen en lead generation, vindt u in Twinkle nummer 6, die op 21 juni verschijnt.