Twinkle | Digital Commerce

'Hottest trend in e-commerce? Fusies en overnames'

2017-11-08
300141
  • 1:37

E-commerce bedrijven boeren beter dan ooit, maar ze zijn zelf ook steeds populairder als handelswaar. Dit jaar werd al voor meer dan 6 miljard dollar aan fusie- en overnametransacties gepleegd op de Amerikaanse markt, 33 keer zoveel als in dezelfde periode vorig jaar (180 miljoen).

Daarmee zijn e-commerce bedrijven in de overnamesfeer het populairst van alle bedrijven in digitale media en advertising. Aan de 6 miljard aan transacties liggen 67 fusies en overnames ten grondslag. Een en ander blijkt uit cijfers van de Amerikaanse investeringsbank Petsky & Prunier, waar Advertising Age over schrijft. Het Amerikaanse vakblad noemt M&A (mergers and acquisitions) 'The hottest trend in e-comercce'.

Commecre is e-commerce
Bob Ernis, directeur van e-commerce specialist Petsky & Prunier, wijst erop dat vooral traditionele retailers flink investeren in e-commerce: ‘Grote bedrijven met veel kapitaal accepteren dat e-commerce niet langer los te zien is van commerce, dat is zo klaar als een klontje.’

Alfabetsoep
Volgens Advertising Age heeft de adoptie van mobiel, tablets en social media gezorgd voor een ‘alfabetsoep’ van nieuwe verkoopkanalen, van m-commerce, tot t-commerce en van s-commerce en f-commerce. Om de ontwikkelingen bij te benen worden start-ups gulzig opgeslokt, ook door pure internetbedrijven. Zo kocht eBay location based service Where en nam Groupon Foursquare-concurrent Whrrl over. En passent werd Walmart, de grootste retailer ter wereld, eigenaar van ‘social media filter’ Kosmix.

Drugstore en Quidsie verkocht
Maar er waren recentelijk ook grote overnames van productverkopers op de Amerikaanse e-commerce markt; Walgreens nam Drugstore.com over en Amazon kocht Quidsi, eigenaar van Diapers.com, Soap.com en Beautybar.com.

Grant Thornton
Grant Thorton schreef verschillende keren in Twinkle over de bedrijfsfinanciële kant van e-commerce. Enkele artikelen op een rij: