Twinkle | Digital Commerce

18 tips voor mobile commerce

2017-11-09
180101

Er zijn genoeg redenen te noemen waarom retailers het mobiele kanaal zouden moeten omarmen. Maar bij mobiele verkoop moet je wel met andere zaken rekening houden dan bij e-commerce. Graham Charlton stelde op Econsultancy.com een lijst met tips op.

1. Start met een mobiele site
Er zijn geweldige mobiele applicaties op de markt, maar een mobiele site biedt meer voordelen, zo stelt het artikel. Een mobiele site werkt immers op diverse telefoontoestellen en een app moet eerst door de gebruiker worden gedownload eer deze kan worden gebruikt. Met een mobiele site kun je profiteren van links en het maakt het voor bezoekers makkelijker om url’s en productpagina’s te delen. Andere redenen: de groei van Android, de toegenomen sophistication van mobiele sites etc.

2. Bij een app: zorg voor een wow-factor
In de afgelopen paar jaar kozen tal van grote retailers voor een mobile app in plaats van een mobiele website. Deze keuze is veelal gebaseerd op statistieken die hoge percentages mobiele bezoeken via iPhone’s lieten zien. Als je als retailer kiest voor een app, is het van belang dat deze eruit springt (de wow-factor), door het bieden van mogelijkheden die niet gemakkelijk via een mobiele site kunnen.

Een voorbeeld hiervan: de Debenhams app. Deze bevat een barcodescanner om prijsvergelijkingen mee uit te voeren, maar is ook te gebruiken voor QR-codes.



3. Redirect uw bezoekers
Een groot aantal van uw bezoekers komt op uw site via zoekfuncties. Zorg dat gebruikers die via hun mobiel op uw website terechtkomen, automatisch worden doorgelinkt naar een voor mobiel geoptimaliseerd versie.

4. Bied een prominente zoekbox
Een goede zoekfunctie op een mobiele website is cruciaal aangezien het browsen op een mobiel apparaat vaak meer tijd kost dan bijvoorbeeld op een laptop of pc met een normale internetverbinding. Indien de zoekbox lastig te vinden is of niet goed werkt, is de kans groot dat de potentiële klant snel weer weg is.

5. Kom automatisch met suggesties
Het invoeren van zoektermen via de mobiele telefoon kan een bewerkelijke klus zijn en consumenten zullen hierbij eerder fouten maken. Tools die hen kunnen helpen eenvoudig deze fouten te corrigeren zullen eventuele frustratie bij consumenten doen afnemen. Het geven van suggesties op bijvoorbeeld de zoekresultatenpagina’s kan dit probleem oplossen.

6. Bied dezelfde producten aan
Gebruikers verwachten via hun mobiel toegang te hebben tot dezelfde reeks producten als dat ze zouden hebben via hun laptop of pc.

7. Maak registratie niet verplicht
Barrières om een aankoop te doen moeten zeker via mobiel zo veel mogelijk worden vermeden, aangezien elke extra stap alleen maar meer tijd en moeite kost voor de gebruiker. Het verplicht stellen van registratie voor een aankoop, betekent voor gebruikers op z’n minst drie of vier extra velden om in te vullen, terwijl veel van deze informatie ook al zal worden gevraagd tijdens het betaalproces.

8. Maak het gemakkelijk voor bestaande klanten
Dit is één van de redenen waarom zowel Amazon als eBay zulke indrukwekkende mobiele verkoopcijfers hebben. Als je eenmaal bent ingelogd, dan kun je in principe binnen een paar klikken een aankoop doen. De betalingsgegevens zijn bekend, dus je hoeft enkel de opgeslagen gegevens te bevestigen. Het is dan niet nodig om adresgegevens en creditcardgegevens in te voeren.

9. Goede productfilters zijn een must
Maak het filteren en sorteren op producten zo effectief mogelijk voor mobiele shoppers door het bieden van goede productfilteropties. Zo is bijvoorbeeld de HMV iPhone-app mooi ontworpen, maar het ontbreken van goede zoekfilters is dan weer een afknapper. Er zijn via de app namelijk duizenden cd’s te koop, maar is er geen goede mogelijkheid om naar een bepaalde cd te zoeken.



10. Gebruik foto’s effectief
Omdat mobiele shoppers met een kleiner scherm werken, betekent dit niet dat de productfoto’s ook klein moeten zijn. Consumenten willen een weloverwogen beslissing kunnen nemen over een aankoop, en foto’s kunnen hier effectief bij helpen. Zo kunnen consumenten bij Schuh, zie 't voorbeeld hieronder, de schoenen heel duidelijk van meerdere kanten bekijken.



Overige tips:

  • toon bezorgdetails op de productpagina’s
  • beperk de laadtijden van pagina’s tot een minimum
  • stuur gebruikers niet naar non-mobiele pagina’s
  • bied duidelijk het telefoonnummer van de servicedesk
  • zorg dat uw site op mobiele vergelijkingssites staat
  • bied store locators
  • bied alternatieven als de consument niet mobiel wil betalen (denk aan het reserveren van producten en dan in de winkel ophalen, betalen bij bezorgen, opslaan in een wish list etc.)
  • hou het design simpel en overzichtelijk


Bron: Econsultancy.com