Twinkle | Digital Commerce

TNT Post bevestigt splitsing en nieuwe naam: PostNL

2017-05-27
241207
  • 1:44

TNT Post gaat eind volgende maand zelfstandig verder onder de naam PostNL. E-commerce geldt voortaan als kernactiviteit. CEO Harry Koorstra: ‘Ons driezijdige logo staat symbool voor het hart van onze onderneming, waarin post, pakketten en e-commerce centraal staan.’

TNT werkt aan een splitsing van 'postdivisie' TNT Post enerzijds en 'pakketjesdivisie' TNT Express anderzijds. Voor TNT Express, overigens geen bezorger van webwinkelpakketjes, wordt een koper gezocht. De namen van de Amerikaanse giganten UPS en FedEx zingen rond.

TNT Post Pakketservice verdwijnt
De postdivisie, waaronder TNT Post Pakketservice en alle e-commerce activiteiten vallen, gaat zelfstandig verder onder de nieuwe naam. De naam 'TNT Post Pakketservice' verdwijnt per 31 mei in Nederland. In het buitenland zal de naam 'TNT Post' gebruikt gaan worden voor de pakketdiensten, laat het postbedrijf weten bij de veelgestelde vragen over de rebranding.

Grote groepen webwinkeliers krijgen voortaan dus te maken met PostNL, dat het predikaat ‘koninklijk’ mag blijven voeren.

‘Post belangrijke schakel voor e-commerce’
De focus van PostNL ligt op de markten van post, pakketten en e-commerce in Nederland, België, Duitsland, Groot-Brittannië en Italië. Koorstra: ‘De keuze voor post, pakketten en e-commerce vloeit logisch voort uit onze activiteiten. Consumenten bestellen steeds meer goederen online en daardoor zien we ons werk in de bezorging van pakketten, nationaal en internationaal, fors toenemen. Post is een belangrijke schakel voor e-commerce, in de vorm van direct marketing of huis-aan-huis reclame.’

‘Ondersteunen van e-commerce’
De CEO wijst verder op rol die het postbedrijf sinds enige tijd speelt als ‘hoofdaannemer voor e-commerce' projecten, waarbij het retailers heltp online te verkopen: ‘We leggen ons steeds meer toe op het direct ondersteunen van e-commerce, door kant-en-klare webwinkels aan te bieden, of de hele logistiek voor online retailers over te nemen. Onze reputatie als betrouwbaar bedrijf en het feit dat we over het grootste vestigingennetwerk in Nederland beschikken, helpen daarbij. We zien ons bedrijf dan ook als een onmisbare schakel tussen de fysieke en online wereld. We hebben volop kansen om deze verder te ontwikkelen en daarin mee te groeien, nationaal en internationaal.’