Twinkle | Digital Commerce

Yoox groeit en brengt luxemerken naar China

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:26

Yoox zag de omzet in het afgelopen jaar met 41 procent groeien. Steeds meer inkomsten komen uit webshops die de Italiaanse fashion e-tailer optuigt voor luxemerken. Voor Marni en Emporio Armani opende Yoox onlangs een shop in China.

De omzet van Yoox kwam afgelopen jaar uit op 214,3 miljoen euro, 41 procent meer dan de 152,2 miljoen euro van 2009, toen 50 procent meer omzet werd geboekt dan in 2008. In twee jaar tijd heeft Yoox zijn omzet dus meer dan verdubbeld (pdf met cijfers hier).

Luxe fashion
Yoox startte in 2000 als een van de eerste verkopers van luxe fashion op internet. Naast de eigen multibrand webshop Yoox.com begon oprichter en CEO Federico Marchetti vanaf 2006 webwinkels te bouwen en beheren voor luxemerken. Behalve de genoemde merken voorzag hij onder meer ook Roberto Cavalli, Diesel, Miss Sixty, Bally en Jill Sander van een online-verkoopkanaal.

In 2010 waren deze monobrand webshops goed voor een omzet van ruim 50 miljoen euro, 80 procent meer dan in 2009. Inmiddels tekenen de shops voor bijna een kwart van Yoox’ omzet.

Met Armani naar China
Yoox, dat in Italië en de Verenigde Staten zijn belangrijkste afzetmarkten heeft, heeft de pijlen nadrukkelijk gericht op China. Behalve een Chinese variant van Yoox.com werd eind vorig jaar een Chinese shop van Emporio Armani ‘powered by Yoox Group’ in de lucht gebracht. Marni.ch volgde begin deze maand. In de eerste helft van dit jaar moeten ook veel andere luxemerken die zaken doen met Yoox profijt trekken van de Chinese e-commerce boom.

NB: Een vertaling van een interview dat Econsultancy vorig jaar had met CEO Federico Marchetti leest u hier.