Twinkle | Digital Commerce

Vervangen of herstellen: gratis of niet?

2017-11-11
228246
  • 2:02

Steven Ras beantwoordt vragen van webwinkeliers om u zo goed mogelijk door het doolhof van wet- en regelgeving te leiden. Deze keer: een klant heeft een dvd-speler teruggestuurd omdat deze kapot zou zijn. Kan hij zomaar een nieuwe eisen en kan ik hier een bedrag voor vragen?

Tekst: Steven Ras

In deze situatie dient u de dvd-speler kosteloos te herstellen of te vervangen. In principe mag de klant kiezen. Als vervanging in geen verhouding staat tot reparatie, dan mag u kiezen voor reparatie. Dit is bijvoorbeeld het geval als de reparatie goedkoop zou zijn en de vervanging duur. Als blijkt dat geen van beide haalbaar zijn (een groot defect en de dvd-speler is niet langer leverbaar), dan heeft de klant recht op geld terug.

Bewijs & vergoeding
Als een klant een klacht indient over het product, moet u dit onderzoeken om vast te stellen of het gaat om een fabricagefout of om een fout van de klant. Alleen in het laatste geval mag u een vergoeding vragen voor herstel of vervanging. De eerste zes maanden na aankoop geldt bovendien een omgekeerde bewijslast. Dat wil zeggen dat u moet bewijzen dat het defect te wijten is aan een fout van de klant. Lukt dat niet, dan wordt het defect geacht een fabricagefout te zijn. U draait dan sowieso voor de kosten op.

Fabrikant
In veel gevallen kunt u als webwinkelier het product niet zelf herstellen of vervangen, maar bent u afhankelijk van de fabrikant of importeur. Maar de  fabrikant wil daar nog weleens een gebruiksvergoeding voor in rekening brengen. Deze wordt als volgt berekend: stel de dvd-speler heeft een probleemloze levensduur van twee jaar maar gaat na een jaar defect. De consument moet dan de helft van de aanschafprijs bijbetalen als de dvd-speler is gerepareerd. Door reparatie gaat de dvd-speler uiteindelijk drie jaar mee, is de gedachte. Maar Het Europese Hof van Justitie heeft geoordeeld dat wettelijke garantie echt kosteloos moet zijn. Het Hof heeft dus een halt toegeroepen aan deze gebruiksvergoeding. Als webwinkelier mag u dus geen geld vragen wanneer de consument zijn recht op reparatie of vervanging komt uitoefenen.
____________________

Stel uw vraag
Steven Ras is ICT-jurist bij ICTRecht. In deze rubriek gaat hij in op de juridische aspecten van webwinkels. Daarbij hebben de lezers de mogelijkheid om per e-mail vragen te stellen. Stel een vraag aan Steven Ras via s.ras@ictrecht.nl. ____________________

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 2-2011.