Twinkle | Digital Commerce

Thuiswinkel Awards: Daniel Ropers over de winst van Bol.com

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 3:18

Bol.com was gisteren de grote winnaar van de Thuiswinkel Awards. De online-retailer nam de belangrijkste vakprijs en vier publieksprijzen mee naar huis. Twinkle sprak met managing director Daniel Ropers. ‘Als we maar geen warenhuis worden.’

Bol.com won gisteravond vier publieksprijzen. Kun je aangeven hoe je de winst van die awards beoordeelt?
‘Het is misschien niet zo verrassend dat we awards hebben gewonnen in de categorieën Cd’s, dvd’s en games en in Boeken en tijdschriften, omdat we de afgelopen jaren daar ook in de prijzen vielen. Maar het zou natuurlijk jammer zijn als we heel veel verkopen in zo’n categorie, maar dat de waardering van consumenten uitgaat naar andere webwinkels De publieksprijzen van de Thuiswinkel Awards zijn daarom een belangrijke graadmeter voor ons. Het toont aan dat mensen ons daadwerkelijk de beste winkel vinden op die gebieden. En dat is ook wat we willen zijn.'

'De winst in de categorie speelgoed vind ik waanzinnig geweldig. We zien dat we daar de gunst van de consument hebben gekregen, in een speelveld met een instituut als Bart Smit. Ik ben er trots op wat we op dit vlak hebben kunnen neerzetten in anderhalf jaar.'

'Wat de warenhuizen betreft: frappant is dat we altijd hebben gezegd dat warenhuizen het tegenovergestelde zijn van wat internet in zich heeft. “Als we maar geen warenhuis worden”, zeggen we wel eens tegen elkaar. Als Bol.com willen we geen compromissen maken in het assortiment, iets wat warenhuizen wel moeten doen. We zijn graag een specialist in het vervullen van bepaalde behoeften van de klant.’

Bol.com heeft een enorme naamsbekendheid en jullie voegen steeds nieuwe categorieën toe. Hoe bepaal je wat je wel en niet gaat verkopen?
‘We zoeken naar logische uitbreidingen van het assortiment, zoals we dat als verkoper van onder meer games en kinderboeken met speelgoed hebben gedaan. Als we het alleen op onze blauwe ogen of ons blauwe logo moeten doen, dan is dat mijns inziens een onmogelijke strategie. Je kunt zeggen: “Ik heb een database en dus ga ik communiceren met en verkopen aan die mensen”, maar dat is een misvatting. Die push is ouderwets. We hebben bepaalde verplichtingen voor onszelf geschapen, en daar wordt je dan ook op afgerekend. Terecht.’

De ‘p'van product is belangrijker dan de ‘p’ van promotie?
‘Zeker. Als je in het marketingvak verstandig bent, stop je je geld voornamelijk in je product. Natuurlijk zijn wij met reclames op televisie te vinden, maar het product is echt de basis. Slecht nieuws verspreidt zich immers snel - goed nieuws trouwens ook - zeker op internet.'

'Misschien zijn we niet zo sexy, omdat we zelden degene zijn met nieuwe functionaliteiten. Maar goed: in de tijd dat anderen riepen over hun nieuwe virtuele chat-assistent, hebben wij de levertijd drastisch teruggebracht. Dat doet echt wat met het servicekader voor consumenten. Het past in onze visie om iedere dag stappen te zetten om de beste winkel van Nederland te zijn.’

Wat is de rol van Bol.com’s Plaza daarin?
'Als je je assortiment kunt uitbreiden met beter aanbod van de concurrent, dan moet je dat doen, is het idee. Daar bewijs je de klant een dienst mee. Heeft een andere gevestigde partij betere prijzen of betere levertijden? Okay, dan wijzen we mensen daarop. De komende tijd zullen we Plaza verder gaan openstellen.'

Bol.com won ook de vakprijs voor de beste webwinkel van Nederland. Wat vind je van die uitverkiezing?
‘De genomineerden tonen wat mij betreft de kracht van e-commerce aan, in al zijn diversiteit. De Bijenkorf is een relatief late toetreder uit de fysieke winkelstraat, die nu goed de weg lijkt te hebben gevonden online. De transformatie van Wehkamp.nl is erg knap. Ook op Europees gebied zijn er weinig voormalige postorderbedrijven die het zo goed doen op dit moment. Bol.com is weer een echte internetspeler, die vanaf 1999 de markt ook mede heeft gecreëerd. Ik vind het wel mooi dat bedrijven van verschillende origine bij deze tiende award-uitreiking om de eer hebben gestreden.'

'We werken natuurlijk niet om prijzen te winnen, maar ik vind het geweldig dat we als vakprijswinnaar meedingen naar de eerste European E-commerce Award, die over twee maanden wordt uitgereikt in Barcelona. Heel mooi om Nederland bij die gelegenheid te mogen vertegenwoordigen.’