Twinkle | Digital Commerce

‘Nederlanders 50 minuten per maand op retail websites’

2017-05-27
180101
  • 1:43

Nederlanders besteden gemiddeld 50,2 minuten per maand aan retail websites. Het bereik van online-retail ligt op 80,2 procent van het totale aantal internetgebruikers in ons land. Hiermee sluit Nederland de rij van de 5 grootste markten wat betreft retailbereik. Dit blijkt uit onderzoek door comScore.

In januari 2010 lag het bereik van retailsites in Nederland nog op 75,3 procent van het totale aantal internetgebruikers, volgens een vergelijkbaar onderzoek door comScore een jaar geleden. Dit betekent een stijging van 4,9 procentpunten binnen een jaar.

Top vier
De vier landen met een groter online-retailbereik zijn Groot-Brittannië (89,4 procent), Frankrijk (87 procent), Duitsland (82,1 procent) en Ierland (80,7 procent). Groot-Brittannië voert met 84,1 minuten tevens de lijst aan wat betreft het gemiddeld aantal bezoekminuten per bezoeker op retailsites per maand. Gevolgd door Frankrijk (83,2 minuten) en Turkije (73 minuten). Nederland behaalt met een gemiddelde van 50,2 minuten per bezoeker ook op dit onderdeel een vijfde positie. Het totale gemiddelde van Europa ligt op 52,4 minuten.



Productcategorieën
comScore heeft daarnaast het bereik in Europa van de verschillende online-productcategorieën onderzocht, en het gemiddelde aantal minuten per bezoeker voor een bepaalde categorie. Hieruit kwam naar voren dat prijsvergelijking het hoogste marktaandeel heeft, met een bereik van 31,6 procent in januari 2011. Op de tweede plaats staat de categorie kleding met een bereik van 28,4 procent, gevolgd door consumentenelektronica met 27,1 procent. Gekeken naar lengte van bezoek scoort kleding het hoogst, met een gemiddelde besteding van 23,3 minuten per bezoeker.



Meest bezochte webshops Nederland
De meeste bezochte webshops in ons land per totaal aantal unieke bezoekers zijn respectievelijk Bol.com, Apple.com, Amazon, Wehkamp.nl en Ah.nl. Bol.com is vergeleken vorig jaar met 10 procent gegroeid en behoudt zijn marktaandeel als de best bekeken webshop. De grootste groei in ons land werd echter geboekt door Albert Heijn, met een groei van 41 procent.



Bron: Comscore.com