Twinkle | Digital Commerce

Het Webanalytics Congres in drie blog-posts

2017-05-27
180101
  • 3:01

In hotel Barbizon Palace in Amsterdam vond vorige week het vijfde Webanalytics Congres plaats. Verschillende bloggers lieten hun licht schijnen over wat de congresdag te bieden had. Een overzichtje met verwijzingen naar de bron. Voor wie er niet bij was, of juist wel.

-> Ton Wesseling (Online Dialgue) op Webanalisten.nl
Ton Wesseling van Online Dialogue, mede verantwoordelijk voor het programma van het Webanalytics Congres, zet op Webanalisten.nl vijf (‘subjectief door mijzelf geselecteerde’) learnings op een rij.

Wesseling constateert allereerst dat er sprake is van een overspannen markt (learning 1), met meer vraag dan aanbod. De budgetten en de complexiteit van de materie nemen sneller toe dan het gemiddelde kennisniveau in het vakgebied:



Wesseling constateert verder een gemis aan bewaking van datakwaliteit (learning 2), iets waar keynote speaker Manoj Jasra op wees: ‘Een technische webanalist als linking pin tussen business en techniek is hard nodig in de groeiende complexiteit’, aldus Wesseling op Webanalisten.nl.

Zijn derde learning is een advies aan webanalytics afdelingen: Just do it. Aangestoken door het verhaal van KLM’s Bob Langerak schrijft Wesseling: ‘Je capaciteit als webanalytics afdeling zal de komende jaren nog onvoldoende zijn. Om verschil te maken moet je je echter niet laten sturen door afdelingen van buitenaf maar zelf daar aan de gang gaan waar je het meeste effect verwacht.’

Wesseling benoemt verder de behoefte aan eenvoud en gemak (learning 4) om meten überhaupt rendabel te kunnen maken binnen organisaties en wijst tenslotte op het naar elkaar groeien van analytics en advertising (learning 5): ‘Adressenhandel is natuurlijk een bekend fenomeen uit de offline wereld, maar online overduidelijk (gezien de zaalreactie) nog niet.’ Wesseling besluit: ‘Advertising op basis van cijfers, niet alleen offsite, maar ook onsite zal een belangrijk onderdeel worden van sturen op cijfers. Mijn tip is je hierin te verdiepen, voordat de handige marketeer je budget en capaciteit overneemt …’

De hele blog-posting van Ton Wesseling vindt u hier.

-> Sanne van den Andel (Onetomarket) op Frankwatching.com
Op Frankwatching beschrijft Sanne van den Andel van Onetomarket drie praktijkcases van e-commerce bedrijven: van Fonq.nl, SNS Bank en EasyToBook.

Van den Andel schrijft hoe Jeremiah Albinus van Fonq.nl zich een ‘webanalytics wannabee’ noemt en hoe de grossier in nicheshops Google Analytics inzet voor zijn ongeveer honderd domeinen. Van den Andel op Frankwatching.com: ‘Maar wat te doen als je alle data binnen begint te krijgen van al die 100 shops? Hoe kun je hier nu op een slimme manier mee omgaan. Fonq heeft als het ware alle data van alle shops over elkaar heen gelegd. Hieruit zijn de shops gestandaardiseerd (en soms ook gedifferentieerd). Dat leverde voor Fonq 2 duidelijke inzichten op. Ten eerste werd de shopstructuur en het CMS aangepast. Daarnaast werden op deze manier de trends in AdWords in kaart gebracht waardoor er per segment op ingespeeld kon worden rekening houdend met de overlap van hun verschillende shops.’

Van den Andel beschrijft verder gedetailleerd cases van de SNS Bank, dat een dahsboard voor de afdeling verkoop creeërde (presentatie) en van EasyToBook, dat bij monde van Wouter Blok liet zien (presentatie) wat er te halen valt uit de gratis pakketten Google Analytics en Yahoo Analytics.

De blog-posting van Sanne van den Andel vindt u hier.

-> Arjen Hettinga (Search Factory) op Marketingfacts
Arjen Hettinga brengt op Marketingfacts het meest uitgebreid verslag uit van het Webanalytics Congres. Behalve over praktijkcases van KLM, Ditzo (presentatie), Greetz en EasyToBook schrijft hij ook over de presentaties van keynotes Manoj Jasra (presentatie) en Neil Patel (presentatie).

De blog-posting van Arjen Hettinga vindt u hier.

Alle ter beschikbar gestelde presentaties over het congres vindt u hier.

NB: In het volgende nummer van Twinkle, dat medio april verschijnt, leest u over de resultaten van een onderzoek van AboutAnalytics naar de inzet van webanalytics in Nederland.