Twinkle | Digital Commerce

Het belang van een primaire en secundaire navigatie

2017-05-27
180101
  • 2:30

De SEO-dokters Eduard Blacquière en Dylan Mouthaan adviseren webwinkeliers in Twinkle over zoekmachineoptimalisatie. In dit artikel leest u hun adviezen voor één van de aanmeldingen: Bogaarttuinmeubelen.nl.


De adviezen van de SEO-dokters zijn gericht op een specifieke website, maar de tips zijn doorgaans ook toepasbaar op andere sites. U kunt de aanbevelingen dus gebruiken voor uw eigen webshop.

Ontbreken
Wat direct opvalt bij Bogaarttuinmeubelen.nl is de hoofdnavigatie. Deze is gefocust rondom het bedrijf, met elementen als Klantenservice, Showroom en Contact. Deze elementen zijn relevant voor de doelgroep, maar het belangrijkste onderdeel mist in de hoofdnavigatie: de tuinmeubelen. Dit is een gemiste kans, zowel voor bezoekers als zoekmachines. In feite vertelt de site nu namelijk aan zoekmachines en bezoekers dat deze uit vijf hoofdonderdelen bestaat, te weten: Klantenservice, Showroom, Aanbiedingen, Inloggen en Contact.



Hoofdnavigatie
Hoe moet de hoofdnavigatie dan wel? De elementen Contact en Klantenservice kunnen worden samengevoegd. De link naar Inloggen kan uit de hoofdnavigatie en kan worden verplaatst naar de sidebar of boven in de header van de site. Een voorbeeld hiervan is Bol.com, die alle gepersonaliseerde links scheidt van de hoofdnavigatie:



Hierdoor ontstaat er ruimte in de hoofdnavigatie voor het belangrijkste onderdeel van de site: de tuinmeubelen. Denk bijvoorbeeld aan de drie hoofdgroepen: Tuinsets, Tuinstoelen en Tuintafels. De secundaire navigatie aan de linkerkant is daarnaast een prima verfijning om direct naar specifieke tuinmeubelen te gaan.



Duplicate content
Op een overzichtspagina van tuinmeubelen is te zien dat de producten op meerdere manieren zijn te sorteren. Elke manier van sorteren levert een andere url op. Aangezien de producten op de pagina alleen in volgorde veranderen, zijn deze pagina’s identiek aan elkaar.



Er is natuurlijk wel bestaansrecht voor deze dubbele pagina’s, dus je kunt de pagina’s niet verwijderen. Je wilt een bezoeker immers de mogelijkheid bieden om de producten op meerdere manieren te sorteren.

In SEO-termen heet dit duplicate content, waarbij dezelfde pagina via meerdere url’s te bereiken is. Het probleem is enerzijds dat zoekmachines één variant kiezen en de andere pagina’s ‘laten vallen’. Anderzijds verdeel je de SEO-waarde over meerdere pagina’s, terwijl je dit wilt concentreren.

Canonical
tag
De SEO-oplossing hiervoor is de canonical tag . Dit is een html-element waarin je specificeert wat de originele variant van een pagina is. Hieronder een verduidelijking.

De overzichtspagina met Vlechtwerk tuinsets bevindt zich op deze url:
Bogaarttuinmeubelen.nl/shop/Vlechtwerk-tuinsets-c-333.html

Na het sorteren op (advies)prijs ontstaat deze url (opvallend is dat de sortering van duur naar goedkoop is, maar dat heeft geen SEO-invloed):
Bogaarttuinmeubelen.nl/shop/Vlechtwerk-tuinsets-price1-p-1-c-333.html

Wat je vervolgens wil doen, is een canonical tag plaatsen op de pagina gesorteerd op prijs naar de originele pagina. Dit doe je als volgt in de ‘head’ sectie van de html, wat er in dit voorbeeld als volgt uitziet:
<link rel='canonical' href=' http://www.bogaarttuinmeubelen.nl/shop/Vlechtwerk-tuinsets-c-333.html' />

Met deze canonical tag-verwijzing vertel je aan zoekmachines wat de originele variant van de dubbele pagina is. Zoekmachines ‘luisteren’ hiernaar en zullen alle SEO-waarde aan de originele pagina toekennen en altijd de originele pagina in de zoekresultaten laten terugkomen.

Eduard Blacquière en Dylan Mouthaan zijn werkzaam als SEO-specialisten bij OrangeValley.

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 3-2011.