Twinkle | Digital Commerce

Aandachtspunten bij oplevering nieuwe webshop

2017-05-26
180101

Het blijft altijd spannend om een nieuwe webshop live te zetten. Na weken, soms maanden noeste arbeid is het moment dan daar: de knop gaat om. Op papier een vrij eenvoudige actie, maar in de praktijk blijkt dit vaak toch wat lastiger te zijn.

Er zijn tal van zaken waar je rekening mee moet houden. Team standby, klant standby en telefoon bij de hand.

Er zijn twee mogelijke scenario’s. In het eerste gaat het om een nieuwe webshop. Het voordeel hierbij is dat er nog geen reputatie (verkeer, rankings) gevestigd is, dus dat er ook nog geen klanten of orders zijn. Mocht er iets mis gaan, dan kan de omgeving zonder veel afbreuk weer op zwart.

In het tweede scenario gaat  het om de vervanging van een bestaande webshop. Deze situatie is complexer; bezoekers krijgen een nieuwe site voorgeschoteld en het afbreukrisico bij fouten is groter. Afhankelijk van de exacte methode kan de omgeving tijdelijk niet beschikbaar zijn en wordt er een onderhoudspagina getoond.

Technische ondersteuning
Zet de knop nooit om aan het einde van de dag of op vrijdag. In de avond en het weekend zijn de middelen en technische ondersteuning beperkt beschikbaar. Het herstellen van een fout of probleem kan meer tijd in beslag nemen. Indien de operatie niet voor een bepaald tijdstip gestart is (12:00 uur), is het wellicht beter om de activiteiten een dag te verschuiven. Better safe than sorry!

Vaak is er een acceptatieomgeving aanwezig waar de webshop volledig op getest is. Uiteraard dient deze versie geen test-content meer te bevatten. Controleer of alle content, inclusief producten, up-to-date is. Bij het vervangen van een bestaande webshop dient er vooral aandacht besteed te worden aan zoekmachineoptimalisatie (SEO).


Pre-live omgeving
Bij zowel nieuwe shops als vervangende shops is het aan te raden om een pre-live omgeving in te richten. Deze omgeving draait op de werkelijke of een tijdelijke URL (ww1.domeinnaam.com bij vervanging) en is niet publiek toegankelijk door verplichte autorisatie. Op deze pre-live omgeving worden diverse checks uitgevoerd zodat de werking van de nieuwe webshop gegarandeerd kan worden. Bij een dergelijke test zijn alle betrokken partijen betrokken om uiteindelijk allemaal een akkoord te geven.

Op een dergelijke omgeving wordt de basisfunctionaliteit van het platform doorlopen, zogenaamde end-to-end tests, zoals:

  • Registratie: kunnen bezoekers zich registreren?
  • Doorloop het checkout-process. Werkt dit volledig? Werkt SSL?
  • Voer een testbetaling uit voor elke betaalmethode (en eventueel verzendmethode) en controleer of dit volledig werkt. Wordt er een orderbevestiging verzonden?
  • Nieuwsbriefregistratie: kunnen bezoekers zich inschrijven voor de nieuwsbrief, en komen deze registraties ook aan?
  • Productimport: indien relevant, werkt het productimportproces? Werkt het verwerken van updates ook?
  • Orderexport: komen de geplaatste orders aan in de achterliggende systemen? Kloppen de orders, zijn de juiste producten opgenomen, kloppen de adresgegevens, betaalmethode en levering?
  • Orderupdate: worden updates van orders op een juiste manier verwerkt?
  • Analytics: is de juiste snippet opgenomen in de code? Worden de verschillende doelen en funnels goed gemeten?
  • Bij vervanging van een oud platform: worden alle oude links correct doorgestuurd met behulp van een redirect (HTTP301)

Indien alle betrokken partijen akkoord geven op de testresultaten, kan de nieuwe webshop opengesteld worden voor het publiek. Bij een nieuw platform kan dit gedaan worden door de autorisatie te verwijderen, bij een vervangend platform door de noodzakelijke wijziging in de DNS. Let er in het laatste geval op dat deze wijziging niet direct voor iedereen actueel is.

Plan B
Als er fouten blijken te zitten in een of meerdere onderdelen, dienen deze eerst hersteld te worden. Stel op voorhand een plan B op waarin staat beschreven wat er gebeurt in een dergelijke situatie. Bij een vervangend platform betekent dat het oude platform weer beschikbaar moet worden gesteld. Zorg er bij een volledig nieuwe webshop voor dat er een onderhoudspagina – met verwijzing naar telefonische support – beschikbaar is.

Wanneer de fout hersteld is, doorloop het gehele bovengenoemde proces dan opnieuw. Uitgevoerde werkzaamheden kunnen impact hebben op reeds geteste onderdelen. Nogmaals, better safe than sorry!

Zorg er bij de oplevering van een nieuwe shop in ieder geval voor dat de juiste mensen op de hoogte zijn. Dit zodat je – eventueel – snel kunt schakelen en mogelijke problemen op kunt lossen. Bovenstaande stappen en onderdelen zijn uiteraard afhankelijk van de omvang van een webshop. Elke oplevering is weer een unieke situatie met bepaalde condities en voorwaarden. Met een degelijke voorbereiding en een concreet plan – breng de betrokkenen hiervan ook op de hoogte – is het voorwerk vast gedaan. Better safe …

Met dank aan Sander Lems voor de SEO / Analytics tips.






Deze posting verscheen eerder op Lemonstation.net.