Media Saturn, de Duitse holding achter elektronicaketens Media Markt en Saturn, verkoopt nog steeds niet online in zijn thuisland. Met de acquisitie van een gevestigde online-verkoper, die de derde formule van het concern zou worden, moet e-commerce een impuls krijgen.
In een artikel met de kop: ‘Media Markt kann’s nicht online’, schrijft de Frankfurter Allgemeine over de plannen. Ongeveer de helft van het soort producten dat Media Markt verkoopt zal in 2015 op internet worden verhandeld, aldus de krant. Om een eind te maken aan de online ‘Stümperei’ van de Metro-dochter, wordt de aandeelhouders komende vrijdag een koerswijziging voorgesteld. Die voorziet in de acquisitie van een ander bedrijf.
Kanaalconflict
Na de opening van een min of meer volwaardige webwinkel in ‘proeftuin’ Nederland, vorig jaar april, liet de heropening van de Duitse webwinkel op zich wachten. Media Markt verkocht al eens online in Duitsland, maar stopte daarmee na protesten van winkeliers. Zij zijn grotendeels vrij in hun prijsbeleid. Een kanaalconflict verscheurt Media Markt nog altijd, getuige het voortijdige vertrek van bestuursvoorzitter Roland Weise.
Redcoon
Volgens de Duitse vaktitel Lebensmittel Zeitung zou Media Saturn voor webgroei zijn oog hebben laten vallen op Redcoon. De pure online player werd in 2003 opgericht door Reiner Heckel, die daarvoor werkzaam was bij Media Markt. Het bedrijf zou 2010 hebben afgesloten met een omzet van ongeveer 400 miljoen euro, behaald in Duitsland, Oostenrijk, Spanje, Portugal, Italië, Polen, België, Denemarken, Frankrijk en Nederland. In ons zou Redcoon.nl afgelopen december 45 procent meer omzet hebben geboekt dan in december 2009, aldus het bedrijf in een persbericht.
Zolang de 'franchise' winkels en de webwinkel geen geheel vormen, altijd gedoemd te mislukken IMHO..........