Wie herkent het niet in de e-commerce branche: groeipijn. Deze pijn is niet ongezond, maar soms wel erg uitdagend. De branche heeft te maken met sterke groei en als je eigen bedrijf goed is in groeien - zonder zijn kernwaarden te verliezen - kun je ook heel hard groeien.
Door: René Gijsman
Een keerzijde is er wel; heb je eindelijk een paar mooie stappen in je proces gemaakt, moet je toch weer aanpassingen doen. Hinderlijk? Helemaal niet, maar soms wel inspannend. Al is dat wat je ervoor terugkrijgt o zo mooi en vaak veel beter dan wat je had.
Vanuit logistiek oogpunt denk ik maar zo: hier is tenminste duidelijk dat we wat te verbeteren hebben. Veel meer verzendingen (zeker op maandag ), ruimte die volloopt, goederen die allemaal tegelijk binnenkomen en het liefste morgen online moeten staan. Maar ook nieuwe systemen of processen die bijna al weer verouderd zijn als je ze op hun plek hebt! En de leveranciers? Het blijft wennen om te leveren via de e-supply chain .
Het is wel heel lastig om de klant niet de dupe te laten zijn van groeipijn. Veel bedrijven grijpen daarom nogal snel naar outsourcing. Je maakt gewoon van jouw probleem dat van een ander, die dit graag naar zich toetrekt omdat er geld aan problemen valt te verdienen. Deze bedrijven kunnen het regelmatig ook wel goed voor je organiseren, maar verbeter je nu echt? Voeg je daadwerkelijk waarde toe? Soms wel, maar o zo vaak geef je ook een belangrijk stuk van je toegevoegde waarde uit handen. Voor je het weet, ben je werkelijk afhankelijk van deze partner (in goede en in slechte tijden). Dan lees ik tijdens de feestdagen de ‘Help’ van Youp van ‘t Hek, een zucht van herkenning over afgelopen jaren bij veel telecombedrijven maar ook merkbaar bij bepaalde grote internetretailers.
Zelf sta ik graag vooraan bij het omdraaien van groeipijn naar groeisterkte. Het geeft plezier en voldoening om processen te verbeteren en de positieve reactie van klanten te lezen in het gastenboek.
René Gijsman is logistiek manager bij Kleertjes.com. Hij geeft voor het volgende nummer het stokje door aan Nick Lenten, manager Merk & Communicatie bij Coolblue.
Deze wisselcolumn verscheen eerder in Twinkle 2-2011.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Groeipijn, eigenlijk wel fijn!
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.