Hoe boost je als e-commerce organisatie je omzet uit marketingacties en hoe maak je de dialoog met de klant optimaal? In de serie ‘Webwinkelier in beeld’ delen e-commerce organisaties hun aanpak. Deze aflevering: UPC.
Tekst: Copernica bv
Kabel- en mediabedrijf UPC is sinds 2000 actief op de Nederlandse markt. Inmiddels maken ruim 1,9 miljoen Nederlanders gebruik van de diensten van UPC. Het geheim van hun succes schuilt in het centraal stellen van de consumenten. Dit kwam afgelopen jaar duidelijk naar voren met de UPC Abonneescan. Daarnaast is het testen van e-mailmarketingcampagnes zeer belangrijk. ‘Het heeft anders geen zin een e-mailprogramma op te zetten’, meent Arjen van de Vall, e-mailmanager bij UPC. ‘Om de relevantie en loyaliteit van je ontvangers op niveau te houden, moet je wel uitgebreid testen.’
Testen
Elke stap tussen het bepalen van de marketingactie, het opstellen van de selectie en de follow-up achteraf is de moeite waard om te testen. ‘Maar ga niet testen om te testen, stel van tevoren heldere en haalbare doelstellingen’, zegt Van de Vall. Een goede tester kijkt niet alleen naar de ‘harde’ cijfers volgens hem. ‘Kijk niet alleen naar de directe respons zoals opens, kliks, conversie en andere concrete cijfers. Ga ook actief kijken op internetfora, Twitter of andere plaatsen waar je de feedback van je ontvanger kan teruglezen.’
UPC Abonneescan
De UPC Abonneescan is een campagne waarbij klanten een abonnementsaanbod ontvangen dat beter aansluit bij hun gebruik of wensen en eisen. Binnen deze campagne zijn verschillende testtrajecten opgezet waarna op basis van de resultaten de campagne werd geoptimaliseerd. ‘Gaandeweg hebben we telkens nieuwe variabelen getest en gekeken welke combinaties het beste werken. We hebben steeds gekeken wat het heeft opgeleverd, de verbeteringen doorgevoerd en op basis daarvan weer nieuwe testvariabelen bedacht om te kijken hoe we daar weer overheen konden. Het volledige testtraject heeft uiteindelijk gezorgd voor een significant hogere conversie’, aldus de e-mailmanager.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Advies van Arjen van de Vall, e-mailmanager bij UPC:
‘Mijn tip is gewoon testen! Durf daarbij ook fouten te maken. Als je test is het ook erg belangrijk dat je weet waarvoor je het doet. Doe het niet om het testen maar doe het om je respons te verhogen. Uiteindelijk draait het om de ontvanger en om ervoor te zorgen dat je relatie met de ontvanger verbetert.’
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Over UPC:
- opgericht in 2000
- meer dan 1,9 miljoen klanten in Nederland
- 816.000 abonnees breedband internet
- 856.000 abonnees digitale tv
- 702.000 abonnees digitale telefonie
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 2-2011.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
De UPC Abonneescan en het belang van testen
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.