Twinkle | Digital Commerce

Best Buy overweegt vaste lage prijsstelling

2017-11-08
180101
  • 1:45

Best Buy wil af van periodieke prijsverlagingen en denkt eraan om vaste lage prijzen te gaan bieden aan de consument. Door toenemend gebruik van prijsvergelijking ziet de online-retailer in elektronica heil in het voeren van everyday prices .

Met de groei van het gebruik van smartphones voor prijsvergelijking onder Amerikanen, zijn consumenten minder bereid om te wachten op een uitverkoop als ze ergens anders al een betere deal kunnen vinden, zegt Mike Vitelli, CEO van Best Buy Noord-Amerika. ‘We moeten daarom snel meegaan in het onderkennen van prijstransparantie’, vertelt hij aan persbureau Bloomberg. Interne discussies over het maken van een switch omtrent de prijsstelling zijn momenteel in een vroeg stadium, laat hij weten.

Verkleinen assortiment
Zo is het bedrijf momenteel in gesprek hierover met Sony, Samsung en andere fabrikanten. Best Buy verkleint ook het assortiment in de winkels om zich beter te kunnen focussen op artikelen die goed verkopen, laat de CEO weten. Aan het eind van dit jaar zal het bedrijf gemiddeld minder dan honderd verschillende tv’s per winkel verkopen, in vergelijking tot de 140 stuks van nu. Producten die in de winkels minder goed lopen, zullen nog wel online te koop zijn, aldus Vitelli.

Daling
Afgelopen december verlaagde Best Buy zijn winstverwachting voor het jaar, eindigend deze maand, tussen de 3,20 dollar en 3,40 dollar per aandeel, in plaats van 3,55 dollar tot 3,70 dollar. Als reden hiervoor geeft het bedrijf de dalende vraag uit eigen land naar televisies, notebooks en gamesoftware.

De omzetgroei van Best Buy is onder meer afgenomen door toegenomen concurrentie van (online-)retailers als Wal-Mart en Amazon, die vechten om prijsbewuste klanten met promoties en nieuwe producten. De verwachting is dat de omzet van Best Buy met 1,2 procent toeneemt naar 50,3 miljard dollar dit jaar, de traagste groei in het afgelopen decennium, volgens gegevens van Bloomberg.

Buyback
Best Buy probeert nieuwe strategieën uit om te voorkomen dat klanten overlopen naar de concurrent. Zo heeft de retailer onder meer een geheel nieuw buyback programma gelanceerd. Ook heeft het in december de kosten voor het terugnemen van producten verlaagd

Bron: Bloomberg.com