DeliveryMatch, een nieuw Nederlands bedrijf dat opereert op het snijvlak van logistiek en e-commerce, heeft ’10 gouden tips’ opgesteld waarmee webwinkeliers de logistiek van hun webshop zouden kunnen verbeteren. Het sleutelwoord is vertrouwen.
Volgens DeliveryMatch is het vertrouwen van de (potentiële) online-koper cruciaal voor succes in e-commerce. De tien logistieke tips (flyer in pdf) moeten allen bijdragen aan dat doel.
1: Durf te luisteren naar de klant
Het vertrouwen in je webshop zal toenemen als je durft te luisteren naar de wensen van de online-koper. De oprichters van DeliveryMatch presenteerden vorig jaar al een onderzoek naar de bezorgwensen van Nederlandse webshoppers.
2: Zorg voor heldere logistieke informatie
Het vertrouwen in je webshop zal toenemen als de logistieke informatie in je webshop:
• duidelijk is weergegeven
• gemakkelijk te vinden is
3. Geef zo helder mogelijke voorraadinformatie
Het vertrouwen in je webshop zal toenemen als voorraadinfo:
• zo duidelijk mogelijk is (be good and tell it)
• in het aankoopproces vroegtijdig zichtbaar is
• correct is en actueel wordt gehouden
4. Geef concrete levertijdinformatie
Het vertrouwen in je webshop zal toenemen als je levertijdinfo:
• op de homepage zichtbaar is (vooral als je haastige klanten hebt)
• zo concreet mogelijk is: vandaag voor …. besteld, morgen in huis
5. Zorg voor de juiste stappen van winkelen tot en met betalen
Het vertrouwen in je webshop zal toenemen als de stappen in het koopproces:
• logisch zijn: winkelen, persoonlijke gegevens vastleggen, logistieke keuzes maken (afleveradres en bezorgwijze) en pas daarna betalen
• duidelijk en overzichtelijk zijn voor de online-koper
6. Bied de gelegenheid meerdere afleveradressen vast te leggen
Het vertrouwen in je webshop zal toenemen als extra afleveradressen:
• bij de accountgegevens aangemaakt en opgeslagen kunnen worden
• in één overzicht bij elkaar staan, waaruit je het afleveradres kunt kiezen
7. Overweeg serieus afhaalpunten aan te bieden
Het vertrouwen in je webshop zal toenemen als je afhaalpunten aanbiedt:
• Naast andere afleveradresopties
• in één overzicht bij elkaar
8. Overweeg serieus dag/tijdvak‐belevering aan te bieden
Het vertrouwen in je webshop zal toenemen als:
• Je dag/tijdvak‐levering aanbiedt naast de standaard afleverservice‐opties. Uit onderzoek blijkt dat 15 tot 20 procent van de kopers extra wil betalen om met grote zekerheid het aflevermoment te weten. Let op: laat de klant eerst dag/tijdvak kiezen en stuur hem vervolgens pas naar de kassa
• Je 100 procent betrouwbaar bent. Bewaak daarom de verwerkingscapaciteit van fulfilment en distributie.
9. Overweeg serieus meerdere afleverservice‐opties aan te bieden
Het vertrouwen in je webshop zal toenemen als je afleverservice‐opties aanbiedt:
• waarbij de online-koper vrij is om te kiezen
10. Communiceer zo duidelijk mogelijk over retouren
Het vertrouwen in je webshop zal toenemen als retourinformatie:
• gemakkelijk vindbaar is
• stap voor stap de procedure helder beschrijft
• heel duidelijk is in de rechten en plichten van de koper
De tips zijn opgesteld door software-aanbieder DeliveryMatch, dat is opgericht door de logistieke adviesbureaus Simtrec (Roland Slegers) en E-sharp (Nando van Essen) en door ShipitSmarter.com.
Twinkle publiceerde vorige week over een onderzoek van het nieuwe bedrijf, naar de logistiek en de communicatie daarover van 125 grotere Nederlandse webwinkeliers. De resultaten uit die analyse zijn, inclusief goede en minder goede binnenlandse voorbeelden, met de tips op te vragen via de site van DeliveryMatch.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
10 logistieke tips die het kopersvertrouwen bevorderen
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.