Twinkle | Digital Commerce

Markplaats.nl concurreert met Groupon

2017-05-27
180101
  • 2:21

Marktplaats.nl is begonnen met flash sales onder de vlag van Marktplaats Aanbieding. Voor het eerst treedt Marktplaats.nl zelf als webverkoper op. De aanbiedingen lijken op die van Groupon, een van de meest besproken internetbedrijven van dit moment.

Marktplaats.nl zette de eerste Marktplaats Aanbieding, 50 procent korting op een online-afslankprogramma van Weight Watchers, vorige week woensdag online. Afgelopen weekend volgde de aanbieding van een individuele vliegles voor 50 euro:



Stramien
Volgens woordvoerder Jasper Teijsse heeft Marktplaats.nl geen vast stramien voor ogen met de aanbiedingen: ‘De kwaliteit van de deals staat voorop en dus werken we niet met gezette tijden voor de sales. Het kunnen er straks meerdere zijn op één dag, maar ook net zo goed een dag helemaal geen.’

Groupon en GroupDeal
Marktplaats.nl vist met zijn kortlopende aanbiedingen (indicatie) in dezelfde vijver als Groupon en het deels door De Telegraaf overgenomen GroupDeal. Dat geldt zowel voor de retailkant als voor de consumentenkant van het verhaal. Kopers van een Marktplaats Aanbieding krijgen een tegoedbon, die een bepaalde periode geldig blijft en vaak bij fysieke ondernemers moet worden ingeleverd. Verschil is dat Marktplaats Aanbieding geen groepskortingsinitiatief is en er dus geen quota gelden voor het al dan niet doorgaan van een sale.

Verdienmodel
Het verdienmodel is wel gelijk aan dat van eerder genoemde sites, blijkens de informatie die Marktplaats.nl retailers biedt: ‘Het onder de aandacht brengen van uw aanbieding via Marktplaats Aanbieding kost u helemaal niets. Zodra de tegoedbonnen bij u ingeleverd zijn, betalen wij deze aan u uit. Op dat moment wordt er een commissie ingehouden voor het gebruik van het Marktplaats platform.’ Interessant is verder dat Marktplaats.nl niet alleen landelijke, maar ook regionale en lokale aanbiedingen als optie voor retailers presenteert.

Klantenservice
Marktplaats.nl verwijst koopjesjagers met vragen in eerste instantie naar de leverancier van de deal. Uit de gebruiksvoorwaarden: 'Als u vragen of klachten heeft over de producten of diensten van de Aanbieder, dient u bij voorkeur eerst contact op te nemen met de desbetreffende Aanbieder via de op de tegoedbon beschreven contactgegevens. Mocht u daar niet voldoende geholpen worden, dan kunt u contact opnemen met Marktplaats via het Marktplaats contactformulier.' Klagers kunnen een klachtenformulier indienen bij de handelssite.

Slimme Deals
Marktplaats.nl experimenteerde eerder met flash sales onder de naam Slimme Deals. Voor het concept werd samengewerkt met Winkelbee, waar de oprichters van de besloten shopping community Shopvip.com achter zitten. Om te benadrukken dat Marktplaats.nl slechts diende als faciliterend platform, stond duidelijk op de site vermeld: ‘Marktplaats B.V. is geen partij bij een overeenkomst tussen u en WinkelBee betreffende uw aankoop.’ Volgens marketingmanager Francine van Dierendonck, inmiddels vetrokken bij de handelssite, had Marktplaats.nl ook ‘niet de intentie om een webwinkel te zijn’.

Regie
Marktplaats.nl zegde de overeenkomst met Winkelbee een paar maanden geleden op, omdat het zelf de regie zou willen nemen in het aanbieden van flash sales. De handelssite liet lange tijd weinig los over de eigen online-verkoopplannen. Inmiddels is duidelijk dat de intermediair inderdaad webverkoper is geworden.