Twinkle | Digital Commerce

Marktplaats schimmig over online-verkoopplannen

2017-05-27
257140
  • 1:31

Marktplaats.nl is gestopt met het aanbieden van Slimme Deals op zijn platform. De handelssite werkte daartoe samen met Winkelbee, dat op Slimmedeals.nl verder gaat met de dagaanbiedingen. Marktplaats.nl zou zelf de regie willen nemen in het aanbieden van flash sales.

Emerce schreef eerder deze week dat Marktplaats.nl ‘de keten van A tot Z zelf wil beheren’. Een woordvoerder van Winkelbee bevestigt aan Twinkle dat die boodschap is meegegeven door de handelssite.

Evalueren en doorontwikkelen
Marktplaats.nl wil niet meer dan het volgende kwijt: ‘Het klopt dat wij na overleg met Winkelbee hebben besloten te stoppen met het aanbieden van Slimme Deals. We hebben een productieve en leerzame periode achter de rug op het gebied van tijdelijke aanbiedingen. Op dit moment zijn we druk bezig met het evalueren en doorontwikkelen van alle aspecten van deze dienst, onder meer aan de hand van feedback van de gebruikers.’

Ondergeschikt belang
Een woordvoerder noemt het ‘van ondergeschikt belang of Marktplaats de keten van A tot Z beheert. Voorop staat dat de consument de beste deal kan sluiten’. Ook na herhaaldelijk aandringen houdt de woordvoerder het hierbij.

‘Geen webwinkel’
Saillant is dat Francine van Dierendonck een jaar geleden nog met klem benadrukte dat Marktplaats.nl met de Slimme Deals nog geen retailer was geworden. De toenmalige marketingmanager van de handelssite: ‘We proberen duidelijk te maken dat we geen webwinkel zijn. We blijven een faciliterend platform, een prikbord, dat bezoekers nu wijst op gave kortingen bij een partner. Maar ze moeten wel naar Winkelbee toe om hun transactie te doen.’

Volgens de voormalige marketingmanager startte Marktplaats.nl met het concept ‘omdat mensen die onze site bezoeken per definitie op zoek zijn naar slimme deals, omdat 40 procent daar ook naar nieuwe producten zoekt en omdat eBay goeie eerste ervaringen had met zijn outlet-stores.’