Twinkle | Digital Commerce

Webwinkeliers samen in pocketmagazine bij pakketjes

2017-05-27
180101
  • 1:46

Webwinkeliers Miriam Swaans en John Beerens hebben een ‘pocketmagazine’ ontwikkeld dat ook andere online-verkopers kunnen meesturen naar klanten. In Shop Around Magazine staan advertenties van de participerende webwinkeliers en redactionele content.

Het eerste Shop Around Magazine, dat zes edities per jaar moet gaan tellen, is net verschenen. ‘Het is zowel een leuke premium die webwinkels kunnen meesturen naar hun klanten, als een manier om onder de aandacht te komen bij webshoppend publiek dat nog geen klant bij je is’, schetst Miriam Swaans de troeven van het concept. Ze is met haar zus eigenaar van webwinkels Dressesonly.nl en Topsonly.nl en bedacht het nieuwe concept met John Beerens van Johnbeerens.com.

Tariefstelling
De meeste webwinkeliers betaalden voor opname in de eerste editie van Shop Around een bedrag van 275 euro. Behalve een advertentieplek ontvingen ze voor dat bedrag vijfhonderd van de pocketmagazines voor verzending aan klanten. Swaans: ‘We zoeken nog naar de beste tariefstelling, omdat kleine webwinkeliers natuurlijk meer exposure krijgen naarmate grotere partijen meer pocketmagazines versturen. Overigens willen we erop toezien dat er variëteit is in het type advertenties, waardoor er niet te veel concurrentie ontstaat.’

‘Niet zo actiematig’
Met folderconcept Sjopze biedt TNT Post ook een manier om bij consumenten onder de aandacht te komen op papier. Swaans over de verschillen: ‘Shop Around is gemaakt voor en door webwinkeliers, het zit recht op de doelgroep van webwinkelend Nederland en het is niet zo actiematig als Sjopze bijvoorbeeld is, met al die aanbiedingen. We willen in de toekomst meer redactionele artikelen gaan bieden om de aantrekkelijkheid te vergroten, met extra tips en shopervaringen van bekende Nederlanders bijvoorbeeld.’

Website
Voor Shop Around is een website in de maak, aldus Swaans. Daarop worden alle aanbiedingen uit het pocketmagazine verzameld. Mogelijk komt daar ook advertentieruimte voor andere webwinkeliers op beschikbaar. Het is niet de bedoeling dat Shop Around zelf een online-winkelcentrum wordt, aldus Swaans: ‘We zullen slechts doorverwijzen naar de shops van de adverteerders. Zo’n website is ook voor linkbuilding interessant.’

Gezamenlijke inkoop
Swaans ziet voor de verdere toekomst nog meer mogelijkheden voor platform Shop Around, waaronder gezamenlijke informatiebijeenkomsten en zelfs gezamenljke inkoop: 'Denk daarbij aan inpakmaterialen en verzending.'