Webwinkeliers Miriam Swaans en John Beerens hebben een ‘pocketmagazine’ ontwikkeld dat ook andere online-verkopers kunnen meesturen naar klanten. In Shop Around Magazine staan advertenties van de participerende webwinkeliers en redactionele content.
Het eerste Shop Around Magazine, dat zes edities per jaar moet gaan tellen, is net verschenen. ‘Het is zowel een leuke premium die webwinkels kunnen meesturen naar hun klanten, als een manier om onder de aandacht te komen bij webshoppend publiek dat nog geen klant bij je is’, schetst Miriam Swaans de troeven van het concept. Ze is met haar zus eigenaar van webwinkels Dressesonly.nl en Topsonly.nl en bedacht het nieuwe concept met John Beerens van Johnbeerens.com.
Tariefstelling
De meeste webwinkeliers betaalden voor opname in de eerste editie van Shop Around een bedrag van 275 euro. Behalve een advertentieplek ontvingen ze voor dat bedrag vijfhonderd van de pocketmagazines voor verzending aan klanten. Swaans: ‘We zoeken nog naar de beste tariefstelling, omdat kleine webwinkeliers natuurlijk meer exposure krijgen naarmate grotere partijen meer pocketmagazines versturen. Overigens willen we erop toezien dat er variëteit is in het type advertenties, waardoor er niet te veel concurrentie ontstaat.’
‘Niet zo actiematig’
Met folderconcept Sjopze biedt TNT Post ook een manier om bij consumenten onder de aandacht te komen op papier. Swaans over de verschillen: ‘Shop Around is gemaakt voor en door webwinkeliers, het zit recht op de doelgroep van webwinkelend Nederland en het is niet zo actiematig als Sjopze bijvoorbeeld is, met al die aanbiedingen. We willen in de toekomst meer redactionele artikelen gaan bieden om de aantrekkelijkheid te vergroten, met extra tips en shopervaringen van bekende Nederlanders bijvoorbeeld.’
Website
Voor Shop Around is een website in de maak, aldus Swaans. Daarop worden alle aanbiedingen uit het pocketmagazine verzameld. Mogelijk komt daar ook advertentieruimte voor andere webwinkeliers op beschikbaar. Het is niet de bedoeling dat Shop Around zelf een online-winkelcentrum wordt, aldus Swaans: ‘We zullen slechts doorverwijzen naar de shops van de adverteerders. Zo’n website is ook voor linkbuilding interessant.’
Gezamenlijke inkoop
Swaans ziet voor de verdere toekomst nog meer mogelijkheden voor platform Shop Around, waaronder gezamenlijke informatiebijeenkomsten en zelfs gezamenljke inkoop: 'Denk daarbij aan inpakmaterialen en verzending.'
Wat een goed idee, eindelijk een antwoord op die belachelijke tarievemn van de grote uitgevers...
Op iets grotere schaal wordt dit al gedaan door de Webshoptoppers, zie http://webshoptoppers.nl.
EDIT link bovenstaand is foutief, het hoort http://dewebshoptoppers.nl te zijn. Excuses
Is dat dan ook door webshops zelf ontwikkeld? en wat zijn de prijzen? Volgens mij is het gewoon een aktieblaadje en geen magazine
Ook reeds langer door webshops zelf ontwikkelt een flyer met ruimte voor 4 webshops.
http://flyers.robijntje.net
@Esther dat is inderdaad een initiatief van de deelnemende shops zelf. Prijzen zijn vergelijkbaar met dit initiatief maar de oplage is het tienvoudige.
Een soortgelijk en naar mijn mening zeer sympathiek én interessant initiatief is dit http://www.reminderz.nl/.
Het wordt thematisch ingestoken en de kosten zijn heel redelijk. Wij doen mee met het januari nummer dat over 'duurzame' webshops gaat.
Groeten, Monique, www.goedgevoelkado.nl
Iemand een idee hoe ik een printversie van het magazine kan bekomen?
Grappig, ik kreeg in augustus een uitnodiging om mee te doen aan hetzelfde idee. www.reminderz.nl, zelfde oplage, zelfde formaat, zelfde concept meer dan 2 x zo goedkoop. In maart doe ik mee met hun concept, 120 euro.
I.i.g. succes met dit initiatief.
Groeten, John
Grappig dat dit een "nieuw" initiatief wordt genoemd. Helaas is niets minder waar. Reminderz Magazine www.reminderz.nl (geregistreerd merk) is begonnen met dit initiatief. Het doel is om gezamelijk de handen in een te slaan als ondernemers en tegen kostprijs elkaar te helpen.
Wil je eerlijke prijzen en meedoen? Kijk snel op www.reminderz.nl voor meer informatie. In februari en maart komen er nieuwe uitgaven, oa. thema kids en wonen.
Ik neem aan dat de oplage van Reminderz 10.000 stuks per webwinkel is? Op de site staat "oplage 10.000 stuks". Anders zou elke shop met een paar dagen of nog eerder door de boekjes heen zijn. Dat kan niet de bedoeling zijn.
Hetzelfde geld overigens voor het pocketmagazine van dit artikel van Twinkle. Als elke deelnemer slechts 500 boekjes zou krijgen dan zouden de shops wel heel snel door de magazines zijn, tenzij er alleen hele kleine winkeltjes mee doen..
Dit concept was al bekent bij mij, ik heb nl. meegedaan met het Reminderz Magazine, mooie opmaak, gevarieerde deelname van webwinkels en niet onbelangrijk erg goede prijs!
Ik sta ook vermeld in Reminderz, een soortgelijk initiatief. Helaas heb ik nog niet één reactie op mijn advertentie gehad! En het is echt de slechtste niet ;)
Mijn ervaring is dat een flyer met bijv. 8 webwinkeliers vermeld, véél beter werkt. Geen overdaad aan nieuwe informatie, mooi overzichtelijk. Iets minder exposure, maar in mijn geval heeft heb ik de kosten al dubbel en dwars terug verdiend.
Beste mensen,
Wie interesse heeft om deel te nemen of meer informatie wenst over Shop Around Magazine, stuur een e-mail naar miriam@dressesonly.nl.
Ik wil graag nog even kwijt dat niemand beweert dat Shop Around de eerste, enige of unieke is. Persoonlijk vind ik het alleen maar mooi om te zien dat er meerdere initiatieven zijn. Iedere winkel kan zelf bepalen welke wijze of stijl van communiceren het beste bij hem of haar past. Shop Around steekt in op een magazinegevoel, dus echt een premium voor de consument die shopt bij een middelgrote webshop. Dus met redactionele invulling, niet alleen advertenties. Dat zorgt wellicht voor een iets hoger tarief dan bij een magazine of folder dat alleen commerciële content heeft. Oplage van 500 magazines per winkel is het vertrekpunt. Vanaf hier gaan we bekijken wat realistisch is om op te schalen. Beter een lagere en eerlijke oplage met een hoog verspreidingsratio dan winkels die hun voorraadje niet weggewerkt krijgen. Op deze manier is het in elk geval ook voor kleinere webshops mogelijk om in te stappen.
Iedereen succes met zijn eigen initiatief!
Een heel goed idee! en voor degene die nog twijfelen: Wij doen dit reeds langere tijd met webwinkels die aangesloten zijn bij Hippe Shops. Je kan je opgeven om met 6-8 webwinkels gezamelijk een flyer te laten verspreiden bij je bestelling en je kan mee doen met het Hippeshops Mo!gazine. Een Hip magazine met leuke stukjes, info en advertenties en wat wij belangrijk vinden is A het is zeer betaalbaar ( dus ook voor kleinere shops) en B het wordt zeer goed verspreid en ontvangen ( bij bestellingen+ beurzen en markten) . De reacties van onze klanten zijn zeer positief! En wij zijn er dan ook zeer tevreden over. www.hippeshops.nl
Waar je het ook doet, het is een heel goed en mooi medium om je shop te promoten! Wij zijn er heel content mee en hebben er veel mee gewonnen! Omdat er natuurlijk heel veel startpagina's zijn zien consumenten soms door de bomen het bos niet meer en dit soort initiatieven laten consumenten echt zien wie je bent en wat jouw shop is. Een mooi magazine met tekst en plaatjes kan een hele andere kijk geven en is voor veel mensen een reden om toch even bij je naar 'binnen' te wandelen!
Succes allemaal !
la Maison de la Perle
Verwijderd door redactie
mooi stukje miriam,
Gewelgig om al die reacties te zien en hoe iedereen zijn "eigen" ding wil promoten ! De bedoeling van shop around magazine is juist elkaar te helpen en te versterken, in de zin van samen naar buiten treden in het magazine en hopelijk in de toekomst bijeenkomsten om van elkaar te leren....
Als er mensen zijn die leuke ideeen hebben....?
welkom !
Beautywebshop http://www.johnbeerens.com
Mooi? Ik vind deze zelfpromotie van ondernemers die rechtstreekse concurrenten zijn van het initiatief dat hier wordt besproken een beetje jammer.
Wouter heeft gelijk: http://www.webshoptoppers.nl/content/webshop-keurmerkis echt beter! Hier heb ik de juiste shop gevonden voor mijn Garmin XT 310 XT Bekijk ook hun keurmerk eens, kom het steeds vaker tegen
Ga vooral zo door! Wij zijn het er ook helemaal mee eens!