Er is nauwelijks nog ruimte voor nieuwe internetverkopers van consumentenelektronica. Doordat de markt voor pure players wordt gedomineerd door de factor prijs en er al veel scherpe aanbieders zijn, is het lastig nog tot de markt door te dringen.
Dat zei Patrick Langley van GfK Retail & Technology gisteren bij de derde Van Duivenvoordelezing, georganiseerd door de Stichting Leerstoel eMarketing&Distance Selling. Langley presenteerde enkele onderzoeksresultaten over de marktaandelen van verschillende verkopers op het gebied van consumentenelektronica.
Multichannel in de lift
In vergelijking met vorig jaar is het marktaandeel van pure online players in deze productgroep toegenomen van 8,5 tot 11,2 procent. Multichannel retailers zagen hun marktaandeel groeien van 46,7 procent naar 57,5 procent, waarbij de overgrote meerderheid van de producten in de winkel (86 procent) wordt gekocht.
Geen toekomst zonder webshop
Het marktaandeel van partijen die alleen in de winkel verkopen daalde flink: van 44,7 procent een jaar geleden, tot nog maar 31,3 procent dit jaar. Da’s een afname van 30 procent. Volgens Langley is er geen toekomst meer voor deze groep elektronicaverkopers, als ze niet ook op internet gaan verkopen: ‘Anders kunnen ze de deuren binnenkort sluiten’, zei hij gister in Kasteel Duivenvoorde.
Goede pure players
Langley verwacht dat de groei de komende jaren vooral van de multichannelketens te verwachten is, die het bereik op internet koppelen aan service in de winkel. De prijsgedreven markt voor pure players op internet loopt tegen zijn grenzen aan volgens Langley: ‘Er is een aantal erg goede spelers op dat terrein, die hun bestaansrecht inmiddels hebben bewezen. Daar kom je moeilijk nog tussen. Er is is bijna sprake van verzadiging.’
Cor Molenaar hield onlangs een video-interview met GfK’s Patrick Langley. Dat kunt u hier bekijken.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
'Elektronicamarkt pure players bijna verzadigd'
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.