Voor me staat een kraakverse fles wijn. Ongeopend nog. Terwijl ik deze regels typ, zit ik er verwachtingsvol naar te loeren. Deze Argentijnse Malbec ‘Felino’ van wijnbedrijf Viña Cobos ken ik van Wijngek.tv, waar hij onder luid gesmak en geslurp werd aangeprezen.
Door: gastblogger Rienk Wopereis
Kén ik deze wijn? Nee, natuurlijk niet. Ik werd tot aankoop getriggerd door het enthousiaste verhaal van de wijnrecensent. Zo kocht ik vroeger ook m’n platen. Ik las een recensie in de OOR en vervolgens bracht mijn OV-jaarkaart me naar de dichtstbijzijnde platenzaak, waar ik de betreffende plaat beluisterde en al dan niet tot aankoop overging.
Dat was het tijdperk vóór de mp3 en vóór de wijnwebshop. Tegenwoordig kun je het zo gek niet googlen of er bestaat een (Nederlandse) webwinkel die wijn zus uit jaargang zo op voorraad heeft. De wijnwereld valt vanachter de laptop te ontdekken. En ik vind het fantastisch!
Bang voor miskoop
Maar wijn online ruiken en proeven, zover is de techniek nog niet. Dus is wijn kopen via internet eigenlijk een grote gok? 'Nee, ik denk het niet', zegt Ralph Michels van Delicasa.com, een van de eerste online-wijnverkopers in Nederland. 'Mensen kopen ook wijn bij de speciaalzaak of in de supermarkt zonder dat ze de wijn geroken of geproefd hebben. Het punt is dat mensen onzeker zijn over wijn. Ze zijn sneller bang voor een miskoop dan bij de aanschaf van andere producten die blind worden gekocht. Om die onzekerheid te reduceren vragen mensen toch graag advies aan een verkoper, terwijl dat advies bij bijvoorbeeld elektronica zelf ingewonnen kan worden via internet. Dat is de reden waarom wijn online een uitdagend verhaal blijft.'
Wijngek
Interesting. Die onzekerheid leeft bij mij ook, maar is voor mij juist dé motor om Google af te schuimen en links en rechts van alles te kopen. Ik zal eerlijk zijn: de helft van de wijnen in mijn wijnkelder heb ik nog nooit geproefd. Het proeven van nieuwe, onbekende wijnen dat is de sensatie. Die nieuwsgierigheid voor wijn is ook precies wat Sebastiaan Hahn, alias de wijngek, met zijn online proefshow wil overbrengen. 'Ik probeer op een laagdrempelige manier zo veel mogelijk mensen enthousiast te maken voor wijn. Ik hoop dat mensen na het zien van Wijngek.tv lekker gaan puzzelen om te kijken waar ze de wijnen kunnen kopen.'
Big scores
Een direct contact met de wijnverkoper is er op internet dus niet. Je kunt hem een mail sturen, of Twitteren. Je kunt het advies van de online-wijnverkoper ook links laten liggen en zelf studie verrichten. Dat is doorgaans mijn aanpak. Al doe ik dat niet helemaal zelf. Een goede en slim ingerichte webshop helpt daarbij. Maar ook vuistdikke wijngidsen en recensies van bekende wijnschrijvers als Robert Parker, Wine Spectator en Stephen Tanzer hebben invloed op de inhoud van mijn winkelwagentje. En die van Sebastiaan. 'Op grond van lovende recensies uit de Hachette of Gambero Rosso wil ik nog weleens een aankoop doen. Zelden spijt van gehad.'
Yip. Ik ben gevoelig voor the big scores. Vooral uiteraard de wijnen die unaniem hoge scores krijgen. Iets wat dan weer niet zo vaak voorkomt. Ralph maakt in zijn webwinkel handig gebruik van de puntengekte. 'Wij verkopen veel wijnen die door gerenommeerde journalisten goed tot uitmuntend beoordeeld zijn. Mijn klanten zijn om bij Parkerpunten. Mensen vertrouwen dan eerder op de kwaliteit. Als ik de scores weglaat in onze shop dan zal de omzet beslist lager uitvallen. Maar de kracht van onze site ligt denk ik ook in het zorgvuldig taggen van de wijnen, zodat de consument heel eenvoudig door de catalogus kan bladeren.'
Goed punt. Wijn kopen via internet kan namelijk ook een vervelende ervaring worden als die catalogus niet deugt. Als de webshop niet overzichtelijk is, als de productinformatie gebrekkig is, of als de online verkoper geen krimp geeft bij prangende vragen. Gelukkig is er dan wel weer een andere webshop, met prijzen die nóg gunstiger blijken.
Lagere prijzen versus gevoel
Want daar heb ik het nog helemaal niet over gehad: de offline-wijnspeciaalzaak kan lang niet op tegen het prijzenfestival op internet. Ralph: 'Online-wijnverkoop is nu al net zo groot in omvang als de omzet die bij slijters wordt gemaakt. De speciaalzaak en slijter zullen in de toekomst steeds minder in de straat te vinden zijn. Als ik 50 euro hier om de hoek moet betalen en dezelfde wijn via een Duitse webshop voor 35 euro kan kopen, is de keuze snel gemaakt. Wijnspeciaalzaakeigenaren zien hun pensioen verdampen omdat er simpelweg niemand meer is die de zaak wil overnemen. Dat is voor mij zonneklaar.'
Voor Sebastiaan ligt het iets genuanceerder. 'Online-verkoop gaat alleen maar stijgen, verwacht ik. Als een niet-wijnkenner erachter komt dat zijn favoriete wijn goedkoper via internet is te bestellen, zal ook hij het doen. Toch is het nog een relatief onbekende manier om wijn te kopen. De ambiance en het ‘gevoel’ van een wijnwinkel zullen zeker nooit verdwijnen.'
Ondertussen zit ik hier nog steeds in spanning, met m’n internetaankoop. Ik ga die Argentijnse Malbec van z’n kurk verlossen. Het aankoopbedrag van deze wijn heeft zich op dit moment al voor de helft terugbetaald, bedenk ik me bij het aanleggen van de kurkentrekker. De lol die ik heb gehad om deze wijn te traceren, erover te lezen en de wijn te kopen, compenseren ruimschoots de eventuele tegenvallende resultaten. Kijk, dát is nou de charme van googlewijn!
(Overigens smaakt de ‘Felino’ heerlijk, al ben ik een graadje minder enthousiast dan de wijngek).
Rienk Wopereis (Twitter) is de beheerder van wijnweblog Vinoblog.nl , waar deze posting eerder op verscheen.
Leuke blog, met een erg goede schrijfstijl. Graag meer van deze talentvolle blogger.