Bol.com gaat voor het eerst werken met afhaalpunten voor zijn producten. Als ze voor één uur 's middags bestellen, kunnen Belgische shoppers hun pakje voortaan de volgende dag afhalen bij één van de 570 Kiala-punten in het land.
Bol.com werkt bij onze zuiderburen al langer samen met Kiala. De nummer 3 uit de laatste Twinkle100 deed dit jaar al een aantal investeringen om de Vlaamse markt beter te kunnen bedienen, waaronder de mogelijkheid om retouren bij een Kiala-punt af te leveren.
Sercivekader
In een interview met Daniel Ropers over de plannen van Bol.com in België zei de directeur eind augustus onder meer: ‘Toen we ons gingen verdiepen in de dienstverlening bij onze zuiderburen, moesten we met het schaamrood op de kaken vaststellen dat het ver afstaat van wat we bij Bol.com normaal vinden, van de missie om de beste winkel te willen zijn. Het was een servicekader uit de jaren negentig.’
Omzet bijna verdubbeld
Ropers zei potentie te zien in België, omdat het e-commerce landschap daar ‘nog niet erg ontwikkeld’ was. Met de mogelijkheid producten af te halen bij Kiala moeten Belgen warmer lopen voor Bol.com, dat de Belgische omzet dit jaar bijna zag verdubbelen ten opzichte van vorig jaar. Op hoeveel die omzet precies uit kwam, maakte Bol.com niet bekend. Wel liet de pure player weten 36.000 Belgische klanten te hebben, een verwaarloosbaar aantal vergeleken met de 2,5 miljoen Nederlandse klanten in 2009 (cijfers).
Markt in beweging
Het speelveld waarin Bol.com zich in België begeeft is flink in beweging. Vorige maand werd bekend dat online-mediawinkels Proxis.be en Azur.be samen verder gaan. Mediadis.com, een andere bekende naam uit de Belgische e-commerce, is volledig opgeslokt door de Nederlandse koper Free Record Shop.
Staking TNT Post
In ons land werkt Bol.com voor de bezorging exclusief samen met TNT Post. Ropers zei vorige week, toen Bol.com brievenbuspost door de chauffeurs van TNT Post Pakketservice liet bezorgen, dat de staking bij TNT het bedrijf honderdduizenden euro’s kostte. Hij zei erbij dat afhankelijkheid van de voormalige monopolist ‘pijnlijk duidelijk’ werd.
Amazon
Saillant is overigens dat Amazon.com, dat internationaal flink wil groeien en in de lage landen mogelijk de strijd aangaat met Bol.com, samen met Kiala bouwt aan een pan-Europees afhaalnetwerk voor pakjes.
Waarom gaat BOL zijn pakjes niet laten ophalen in alle lokale boekhandels in Nederland en Belgie? De plaatselijke boekhandelaar krijgt ineens weer mensen in de winkel ... en dat zijn verkoopkansen. Meer vliegen in 1 klap.
@<cite>Plussus </cite>
<cite>Ik denk omdat juist Bol.com de grootste concurrent is van de traditionele boekhandel. </cite>
Dat is een hele makkelijke conclusie. TNT biedt al enige tijd de optie Pakjegemak, daarmee komt de klant dus bij AH, Bruna, AKO e.d. om pakjes op te halen. De kans dat er dan aldaar nog 's van eigenaar verwisselen is de reden dat die organisaties afhaalpunt willen zijn. Als BOL de boekhandel inschakelt met al jaren een eigen distributiedienst zorgt voor spinoff waar de hele keten uiteindelijk beter van wordt.
Ik ben het wel met je eens dat het omzetverhogend kan werken voor de afhaalpunten wanneer klanten de winkels gaan bezoeken om een pakket op te halen.
Het lijkt me echter meer dan onwaarschijnlijk dat een online bedrijf als Bol.com haar klanten gaat sturen naar de traditionele boekhandel of bedrijven als Bruna, AKO.
Waarom zou een klant de volgende keer nog bij BOL bestellen? Ik zou als boekhandel direct de klant gaan bewerken om toch de volgende keer maar meteen bij mij te komen kopen.
Een link met AH zie ik nog wel komen, denk dat daar een hele mooie kans kan liggen.
Een uitrol van dit concept ook weer via Kiala in Nederland lijkt mij het waarschijnlijkst.
BOL werkt nu exclusief met TNT ... de afhaalservice van TNT (Pakjegemak) leidt de consument naar het afhaalpunt van eigen keuze, dus ook de postkantoren in de Brunawinkels. Kiala heeft haal- en brengpunten in vele winkels, ook de plaatselijke elektronicazaak.