'Grootschalige hotelfraude op Google Maps', kopt dagblad De Pers vandaag. Google heeft zijn controleprocedures niet op orde. De webadressen op Google Maps zijn door bedrijven heel eenvoudig aan te passen. Hoteliers zijn de dupe.
Iemand die fraude wil plegen legt een domeinnaam vast die veel lijkt op de domeinnaam van het hotel zelf. Vervolgens past hij de contactgegevens van het hotel in Google Maps aan. Dat is heel makkelijk. Google hanteert als controle hiervoor een validering per briefkaart. Maar je kunt aangeven dat die briefkaart naar een ander adres dan het hotel gestuurd kan worden. Zodra de briefkaart binnen is, wordt de domeinnaam aangepast.
Kinderlijk eenvoudig
De consument komt na de wijziging van de domeinnaam terecht op een affiliatesite die veelal keus biedt uit verschillende boekingssites zoals Expedia of Booking.com. De fraude is kinderlijk eenvoudig te plegen dus. De hotelwereld loopt ondertussen tienduizenden euro’s mis doordat Google zijn controleprocedures niet op orde heeft.
Gerechtelijke procedure
Jack Ligtvoet van Centre Hotels, dat ook op deze manier inkomsten misloopt. geeft in dagblad De Pers aan zich te beraden op gerechtelijke stappen. Erik Baumann van het platform Hoteliers.com (waar je direct bij het hotel boekt) vindt het bizar dat zo’n belangrijk en invloedrijk instituut als Google blijkbaar zo makkelijk misleid kan worden.
In een reactie laat Google weten 'dringend naar dit isssue' te kijken. Nou dat lijkt me niet zo lastig: controleer of de url echt is klaar ben je. Als je al die moeite doet met briefkaarten zou dit toch niet zo moeilijk te regelen moeten zijn.
Oh dagblad De Pers, die fantastische kwaliteitskrant...
@Arjen: niet alleen De Pers schrijft hierover, maar ook verschillende andere media. Webwereld heeft de proef op de som genomen en concludeert dat de controle door Google niet erg grondig is: 'Nadat wij, met medeweten, het adres van een bedrijf hadden aangepast naar een niet-bestaand adres, werd dit zonder meer door Google geaccepteerd.'
Google belooft de klachten serieus te bekijken en in gesprek te gaan met hoteliers. Het bedrijf moedigt ondernemers aan om hun eigen plaatspagina te claimen. Anderen kunnen de gegevens dan niet meer wijzigen.