De Amerikaanse online-consumentenbestedingen in november en december zullen 16 procent hoger uitkomen dan vorig jaar, verwacht Forrester Research. Daarmee snoept het web opnieuw marktaandeel af van de fysieke retail.
Over de hele linie zullen de Amerikaanse retailbestedingen in het holiday shopping season met 2,3 procent groeien, voorspelt de National Retail Federation. Een duidelijke plus, na krimp van de eindejaarsbestedingen in 2008 (met 3,9 procent) en het kleine plusje (0,4 procent) dat daar vorig jaar op volgde.
Kortingen promotieacties
Forrester Research verwacht dat Amerikanen deze en volgende maand voor 52 miljard dollar zullen besteden op het web. Dat is 16 procent meer dan vorig jaar, toen de online-bestedingen 8 procent hoger uitvielen dan in 2008. Volgens Forrester-analiste Sucharita Mulpuru zorgt de economische onzekerheid ervoor dat koopjesjagers steeds vaker hun slag slaan op het web, waar kortingen en promotieacties onverminderd hoogtij vieren.
Evangelie
Daar komt volgens Sucharita, spreker op de laatste Global E-commerce Summit, bij dat webshoppers in steeds meer categorieën aankopen doen online. Mensen die voorheen alleen boeken kochten op het web, durven het nu aan om schoenen of pampers aan te schaffen online, daartoe overgehaald door gevestigde namen als Amazon. Sucharita tegen The Wall Street Journal: ‘Mensen worden geëvangeliseerd door het kanaal als ze eenmaal zijn begonnen met het shoppen in een paar categorieën.’
zijn er cijfers van BELGIE en Nederland?
@Thijssens: Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org, sprak onlangs de verwachting uit dat de Nederlandse online-bestedingen aan producten 'dit najaar' (dus niet 'november en december') met 20 procent zullen groeien ten opzichte van vorig jaar. Meer daarover lees je in een posting van zijn hand op het weblog.
Van de Belgische markt zijn ons geen prognoses over eindejaarsbestedingen online bekend.
De Tijd schrijft vandaag over de e-commerce ontwikkelingen in België. Marc Perrin, directeur van branchevereniging BeCommerce zegt in de Vlaamse krant: 'Voor 2010 hadden we een groei van 15 procent verwacht, maar we zitten nu al aan 17 à 18 procent. En dan houden we nog geen rekening met de eindejaarsaankopen.'