Twinkle | Digital Commerce

Euromonitor brengt verkoop op afstand mondiaal in beeld

2017-11-08
180101
  • 1:46

Retailers verkopen steeds meer van hun producten buiten de winkel. Internationaal zit er veel verschil tussen de populariteit van verkoopkanalen op afstand. De komende vijf jaar bieden Noord-Amerika en Europa de meeste potentie voor internetverkoop.

Dat zijn enkele bevindingen die Daniel Latev van Euromonitor onlangs presenteerde op Internet Retailing 2010 in Londen. Titel van zijn presentatie: Looking for growth: multichannel opportunities. Latev, head of global non-store research bij Euromonitor, ging in op gedragsveranderingen van de consument in recessietijd, op kanaalverschuivingen en op regionale verschillen. Ten slotte wierp hij een blik vooruit.

Latev liet onder meer zien dat non-store sales de afgelopen vijf jaar zijn gegroeid, terwijl de retailmarkt als geheel in het slop zat. Onderstaande figuur maakt inzichtelijk dat de groei van internetverkoop de groei van andere kanalen voor verkoop op afstand mondiaal overtreft:



Van store naar non-store
In een van de volgende slides maakte Latev duidelijk dat de non-store sales van grote Amerikaanse retailers doorgaans harder groeien dan hun store sales. Nordstrom zag van de hieronder genoemde bedrijven de meeste omzet van store naar non-store verschuiven, waar uitzondering JC Penny juist relatief meer is gaan verkopen op de winkelvloer:



Regionale verschillen
In zijn presentatie keek Latev als gezegd ook naar regionale verschillen. Onderstaande wereldkaart maakt duidelijk hoeveel van de retailomzet op afstand wordt geboekt, met in de bijbehorende taartdiagram een onderverdeling naar verkoopkanalen op afstand. U ziet dat homeshopping in Noord-Amerika (nog) bijna net zoveel omzet in het laatje brengt als internetverkooop en dat automatenverkoop in Azië zeer populair is, waar vending in Zuid-Amerika amper lijkt te bestaan.



Meest veelbelovend
Euromonitor voorspelt dat de non-store sales ook de komende jaren sterker zullen groeien dan de store sales. Afgaand op de gemiddeld besteedde bedragen én de voorspelde groei van de webbestedingen concludeert het onderzoeksbureau dat Noord-Amerika en West-Europa de meest veelbelovende internetmarkten zijn voor de komende vijf jaar.



Presentatie opvragen
Op verzoek van Twinkle heeft Euromonitor het mogelijk gemaakt Latev’s presentatie online op te vragen. Dat kan via deze link.