Otto stuurt winkelend publiek sinds kort kortingscodes via bluetooth vanuit lege winkeletelages. De bonnen geven korting op Otto.nl. Met deze manier van ‘shopvertising’, hoopt Otto nieuwe klanten naar zijn webwarenhuis te trekken.
Shopvertising is een nieuw outdoor marketingconcept dat werd ontwikkeld door Hypsos. Het bureau brengt beschikbare winkelpanden en adverteerders bij elkaar in een onafhankelijke database. Webwinkeliers, maar ook bijvoorbeeld musea, kunnen de winkeletalages gebruiken om een boodschap te communiceren aan passanten.
Passanten
Voor de Otto-campagne, die draait in vijftig winkels door het hele land, werkt Hypsos samen met Telecoi. Dat telecommunicatiebedrijf levert de apparatuur om het aantal passanten te meten en de Bluetooth-kortingen van 10 procent te kunnen verstrekken.
Volgens schattingen van Hypsos beschikt 95 procent van de Nederlanders over een telefoon met bluetooth-optie, waarvan de overgrote meerderheid de functionaliteit ook aan heeft staan. Het potentiële mobiele bereik voor Otto is groot, rekent Hypsos’ salesmanager Henk Schevers voor in een persbericht: ‘Vermenigvuldig vijftig etalages met zo’n 3.500 aanbiedingen die dagelijks per gsm gestuurd kunnen worden aan passanten en je komt bij een gemiddelde duur van acht weken al gauw uit op zo’n 8,5 miljoen contactmomenten. We weten uit eerdere projecten dat de conversie daarvan boven de 10 procent ligt.'
'Keiharde korting'
Otto, dat (nog) niet mobiel verkoopt, lijkt niet bang te zijn winkelend publiek voor het hoofd te stoten met de ongevraagde mobiele reclameboodschap. Teammanager assortimentsmarketing & salespromotie Ineke Savenije: ‘We weten uit eerdere vergelijkbare onderzoeken dat acties in verschillende media met kortingscouponnen door alle klantengroepen worden gewaardeerd. We bieden namelijk een keiharde korting als je via onze site iets bestelt.’
Navraag bij Nathalie Boevink van de technische partij Telecoi leert dat het niet om unieke codes gaat die Otto via bluetooth verstrekt. Ze zijn dus te delen met anderen die de etalages niet hebben gepasseerd. De QR-code die u op de grote afbeelding ziet, leidt na mobiel inscannen niet naar Otto, maar naar de site van Hypsos.
Lees ik nou goed dat ze een conversiepercentage van meer dan 10% halen op elk bluetooth signaal dat ze vanuit de etalage versturen? Is de conversie dat de passant de link volgt die wordt verstuurd of hebben we het over 850.000 webshop conversies, dus bestellingen?
Ik denk dat beide uitkomsten een succes genoemd kunnen worden maar ben ik de enige bij wie dit als wel heel veel in de oren klinkt?
@Fokko: die 10 procent gaat om niet nader genoemde voorbeelden uit het verleden, aldus twee bronnen bij Hypsos.
Het lijkt mij ook allemaal vrij veel, zelfs als het alleen om het bezoek naar de Otto-site gaat. Dát kunnen ze echter niet meten. Er wordt namelijk geen weblink, maar alleen een generieke kortingscode verstuurd. Ook te gebruiken door mij, jou en jouw buurman. Misschien zit hem daarin de kneep ...