Twinkle | Digital Commerce

'Groupon jongste miljardenbedrijf ooit'

2017-11-08
180101

Sites die aanbiedingen van lokale winkeliers communiceren zijn aan een opmars bezig. Veelzeggend is dat Groupon, sinds enkele maanden in ons land actief, slechts ongeveer twee jaar nodig had om een miljard dollar aan jaaromzet te behalen. Geen Amerikaans bedrijf bereikte die mijlpaal eerder.

Zoals eerder beschreven op deze site: Groupon koppelt social commerce aan een regionale component. Shoppers kunnen aangeven waar ze vandaan komen en intekenen op aanbiedingen bij bedrijven in de buurt, waaronder bioscopen, restaurants en wellness centra. Pas bij voldoende animo worden de kortlopende aanbiedingen definitief, waarna geld wordt afgeschreven bij de intekenaars. Zij ontvangen per e-mail een tegoedbon, die enige tijd geldig blijft.

Retail roulette
Groupon kan fysieke retailers zo veel business brengen, dat ze aan onderdoor gaan, zoals Twinkle schrijft in het laatste nummer (‘Retail roulette’, pag. 38). De aanbiedingensite zelf heeft zich in twee jaar ontwikkeld tot een miljardenbedrijf. Het Amerikaanse magazine Forbes bracht onder de kop 'Meet the fastest growing company ever' onlangs in beeld hoe de organische omzetgroei van Groupon zich verhoudt tot die van andere snelle groeiers. Criterium: binnen hoeveel tijd haalden ze een miljard dollar omzet?

Amazon, Google, Office Depot en Priceline.com
Waar Amazon, Google en Office Depot er vijf jaar voor nodig hadden om de miljardenstatus te bereiken, doet Groupon dat in twee jaar bij het huidige tempo. Dat is nog net iets sneller dan reissite Priceline.com, dat zijn model na een vliegende start noodgedwongen omgooide.



In het kielzog van Groupon, dat dit voorjaar voet op Europese bodem zette, heeft ook de voornaamste concurrent LivingSocial zich in ons land gemeld. Het bedrijf, dat al langer bestaat dan Groupon en een verleden heeft als applicatieontwikkelaar, kondigt aanbiedingen aan voor inwoners van Amsterdam en Rotterdam.

Iedere week een miljoen leden erbij
Nog een indicator van de groei van het nieuwe crosschannel-fenomeen: enkele dagen terug zei Andrew Mason, oprichter en CEO van Groupon, dat het aantal leden van de aanbiedingensite wekelijks met een miljoen toeneemt.

U kunt zijn gesprek met persbureau Bloomberg hier bekijken: