De online-consumentenbestedingen in de eerste helft van dit jaar kwamen uit op 3,85 miljard euro. De groei, van 10 procent, is lager dan die in de afgelopen jaren. De omzetontwikkeling blijft ook iets achter bij eerdere voorspellingen.
Dat blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor, het halfjaarlijkse onderzoek naar online-consumentenbestedingen, voor opdrachtgever Thuiswinkel.org uitgevoerd door Blauw Research in samenwerking met GfK Retail & Technology.
Meer bestellingen
De gemiddelde Nederlandse webshopper deed in de eerste helft van dit jaar 25 procent meer bestellingen online dan in dezelfde periode vorig jaar. Omdat ook het aantal webwinkelende landgenoten groeide, met 7 procent tot 7,6 miljoen personen, steeg het totale aantal online-bestellingen met 34 procent.
Bonbedrag
Bij deze 34 procent extra orders hoort een omzetgroei van niet meer dan 10 procent. Het gemiddelde bonbedrag nam dus af, van 145 euro vorig jaar tot 120 euro nu aldus de onderzoekers. Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org daarover: ‘Consumenten gaan vaker en makkelijker kleinere bestellingen en goedkopere producten online bestellen. Lagere verzendkosten en meer flexibele distributievormen zijn drivers van de markt, omdat consumenten nu ook makkelijker een boek van 20 euro online bestellen en niet in de winkel halen.’
Niet ongevoelig
Thuiswinkel.org spreekt over een ‘demping in de marktgroei’ van online-consumentenbestedingen. Volgens Ed Nijpels, voorzitter van Thuiswinkel.org, ligt het voor de hand dat ook de thuiswinkelbranche niet helemaal ongevoelig is voor afnemende consumentenbestedingen. ‘Maar met een groei van maar liefst 10 procent blijft het marktaandeel van onze branche krachtig toenemen.’
Reizen blijft grootste segment
De groei van online-reizen bleef, met 5 procent, achter bij de gemiddelde groei. Toch is reizen nog altijd met afstand het grootste segment binnen de online-bestedingen. In totaal is reizen nu goed voor een omzet van 1,69 miljard euro, oftewel 44 procent van de totale markt. Telecom (440 miljoen euro) en kleding (270 miljoen euro) zijn na reizen de grootste segmenten.
Meer productbestedingen
Niet vreemd, gelet op de achterblijvende groei van reizen: de verkoop van producten op internet (plus 16 procent) steeg veel harder dan die van diensten (plus 5 procent). Frappant is dat in de Thuiswinkel Markt Monitor over heel 2009 de online-verkoop van diensten harder groeide dan die van producten (18 versus 16 procent).
Producten tekenen nu voor 48 procent van alle webbestedingen, waar dit vorig jaar nog maar 46 procent was. ‘Vergeleken met de 2,7 procent daling in fysieke productbestedingen in de reguliere detailhandel, is er online nog steeds sprake van een forse groei’, concludeert Jongen.
Prognoses bijgesteld
In eerdere prognoses zeiden Wijnand Jongen en Frank Sibbel van Blauw Research een online-omzetgroei van 15 procent te verwachten voor 2010. Die verwachting is nu naar beneden bijgesteld, tot 10 procent voor het hele jaar.
'1 op de 20 online kopers heeft in het eerste half jaar van 2010 een aankoop gedaan met de mobiele telefoon', geeft Thuiswinkel.org prijs op zijn website.
lijkt me sterk dat 1 op de 20 kopers mobiel heeft gekocht in Nederland, zeker omdat de meeste betallingen nog steeds met iDeal plaatsvind en hiervan is er nog geen mobiele uitvoering. communicatie gaat wel veelal via de mobiel. Maar ja de thuis winkel.org moet toch ook iets te melden hebben, toch?
Vond het ook opvallend gegeven in het onderzoek dat Thuiswinkel.org uitbesteedt aan onderzoekbureaus Blauw Research en GfK Retail & Technology. De bewering dat 1 op de 20 kopers mobiel iest heeft gekocht in Nederland is niet omdat wij ook zo nodig iets te melden moeten hebben, maar komt uit de Thuiswinkel Markt Monitor, het halfjaarlijkse onderzoek naar cijfers, trends en ontwikkelingen. Wellicht aardig voor de betreffende onderzoeksbureaus hier nader op in te gaan.
Het resultaat 1 op de 20 kopers die iets mobiel hebben gekocht is onder online kopers. Bij deze aankopen kun je ook denken aan muziek of apps kopen bij iTunes of Nokia's Ovi. Waarschijnlijk zullen vooral onder smartphone bezitters deze aankopen worden gedaan.
Dank voor de opheldering Bart. Van de online-kopers in Nederland (lees: de ruime meerderheid van de bevolking) kocht 5 procent dus iets via de mobiel. Daartoe behoren ook mobiele applicaties van bijvoorbeeld 0,79 cent.
Uit recent onderzoek van MarketResponse bleek dat 2,2 procent van de Nederlanders, ofwel ongeveer 19 procent van de (jong)volwassenen, de beschikking heeft over mobiel internet. In veel gevallen gaat het hierbij om smartphones, die ook toegang bieden tot applicatiewinkels.
@Bart: kun je ook aangeven hoeveel geld er met een gemiddelde mobiele aankoop is gemoeid?
@Arjan: we hebben informatie uit de Thuiswinkel Markt Monitor over mobiele aankopen. Echter deze is niet vrij beschikbaar, dus kan ik die hier helaas niet delen.