Twinkle | Digital Commerce

Webwinkelomzetten per marktsector in beeld

2017-05-27
180101
  • 1:17

Twinkle schreef al verschillende keren over de Thuiswinkel Markt Monitor 2009. Onlangs zijn voor het eerst cijfers in de openbaarheid gebracht over de online-omzetbewegingen in verschillende marktsectoren. Een overzicht.

Met een omzet van 2,26 miljard ofwel 2.260 miljoen euro was reizen afgelopen jaar opnieuw de grootste van alle sectoren. Ruim een derde van alle online bestede euro’s in Nederland (6.374 miljoen in 2009) werd gespendeerd aan onder meer vliegtickets, pakketreizen en accommodaties.

Hoewel niet meegenomen in onderstaand cirkeldiagram, scoorde de telecomsector na reizen het best, met 766 miljoen euro aan omzet. Consumentenelektronica en witgoed vormen met 634 miljoen euro omzet samen de derde sector online. Vorig jaar kochten Nederlandse consumenten voor ruim een half miljard euro aan hard-en op software op het web. De sector kleding groeide in 2009 relatief het hardst, met 32 procent.



Sinds 2005 is de omzet van alle marktsectoren met een factor 2,5 tot 2,8 gegroeid. Alleen de grootste online-sector, reizen, komt uit op een lagere groeifactor van 2,3. Een en ander valt op te maken uit onderstaande tabel.



Telecom ontbreekt in het overzicht omdat de cijfers daarvan pas sinds de laatste editie van de Thuiswinkel Markt Monitor worden meegenomen. Het rapport wordt periodiek opgesteld door Blauw Research in opdracht van Thuiswinkel.org, dat bovenstaande cijfers op zijn site heeft gepubliceerd.

Veel meer informatie over de Thuiswinkel Markt Monitor is te vinden in de zogenoemende Essential Facts, die u via deze link kunt raadplegen.