De Reclame Code Commissie heeft World Ticket Center op de vingers getikt. De organisatie biedt op haar website reizen aan, maar in de prijzen die daarbij worden vermeld, zijn niet alle vaste kosten opgenomen.
Wie een reis wil boeken, komt er pas aan het einde van het boekingsproces achter dat bovenop de vermelde prijs nog 31 euro servicekosten en 25 euro dossierkosten moeten worden betaald. De commissie wijst erop dat dit vaste bijkomende kosten zijn. Daarom horen zij te zijn meegenomen in de prijs die op de website staat.
De Reclame Code Commissie had World Ticket Center al in januari van dit jaar verzocht niet meer op deze wijze te adverteren. Zij maakte haar oordeel dinsdag openbaar, omdat de reisaanbieder er geen gehoor aan gaf.
Inmiddels heeft World Ticket Center aangekondigd voortaan te melden hoe hoog de bijkomende vaste kosten minimaal zijn, zodra de beschikbare tarieven voor de aangeboden vliegtickets worden getoond. De reisaanbieder verkoopt ongeveer 50 procent van zijn reizen online.
World Ticket Center misleid wel op meerdere manieren. Zo heb je een ticket geboekt voordat je betaald hebt. Ook wanneer de website in gebreken blijkt te zijn en je geen betaling hebt kunnen verrichten komen ze deze na een aantal uur toch nog verhalen. In deze tussentijd heb jij al een ticket ergens anders geboekt en zo heb je ineens twee tickets geboekt. Als je ze dan opbelt dat er een fout heeft plaats gevonden, dan kunnen ze je ineens niet te woord staan. Ze verdienen door mensen te misleiden.