De Europese Commissie (EC) heeft een rapport gepubliceerd met factoren die de retail binnen de Unie belemmeren. Brussel roept betrokken partijen op vooral mee te denken over oplossingen, ook waar het gaat om e-commerce.
Het Retail Market Monitoring Report dat gister verscheen, draagt als ondertitel ‘Towards more efficient and fairer retail services in the internal market for 2020’.
Pijnpunten
De EC benoemt de langzame groei (‘slow growth’) van e-commerce daarin als één van de pijnpunten van de huidige retailmarkt in Europa, net als onder meer de schaarse informatievoorziening over winkelaanbod buiten lokale markten en het contractueel misbruik binnen supply chains.
Ontwikkeling
In een memo bij het rapport spreekt de Commissie over de ‘limited take-off of e-commerce’. Daarmee doelt het dagelijks bestuur van de Europese Unie niet alleen op de achterblijvende grensoverschrijdende webwinkelverkopen, maar ook op de ontwikkeling van e-commerce in het algemeen. Uit de memo: ‘E-commerce representeert meer dan twee procent van alle retail service verkopen (food + non-food, red.) in slechts vier van de lidstaten.’
Single Market Act
De EC heeft een publieke consultatieronde afgekondigd, die duurt tot 10 september 2010. De input van derden geeft voeding aan maatregelen die de Commissie zal voorstellen in het kader van de Single Market Act. Michel Barnier, eurocommissaris voor de interne markt, zegt in een persbericht over het proces: ‘Op basis van uitgebreide consultatie zal ik komende herfst concrete voorstellen doen.’
Neelie Kroes
Ook bij Barniers collega Neelie Kroes, eurocommissaris van digitale agenda, staat het slechten van handelbarrières voor e-commerce hoog op de prioriteitenlijst.
Het is een al veel langer bekend fenomeen, maar ook nooit te laat en belangrijk genoeg om concreet aan te pakken!
Een belangrijk aspect dat niet vergeten mag worden is toch het cultuurverschil -ook in zaken doen- tussen de verschillende landen. Het principe "Act global, think local" gaat hier zeker op.
Willem Wunderink
Het is inderdaad zo dat Europa nog sterk achterloopt op de VS. Nederland loopt daarentegen in Europa wel voorop met 7 miljard online omzet. Ik denk wel dat de hoge internetpentratie en het gemak van betalen met ideal hieraan heeft bijgedragen.
Ard van Leeuwen
kega
Ook in het kader van de Directive on Electronic Commerce roept Brussel geïnteresseerde partijen nu op ervaringen te delen en mee te denken, schrijft Emerce.
Uit de oproep:
The European Commission wishes to study in detail the various reasons for the limited takeoff of electronic commerce, as stated in the Retail Market Monitoring Report "Towards more efficient and fairer retail services in the internal market for 2020"(COM (2010) 355) and evaluate the implementation of the Directive, in accordance with its Article 21, as announced in the Communication "A Digital Agenda for Europe"(COM (2010) 245) . For this purpose, the Commission wishes to consult interested parties directly and receive their reaction and experience on a number of subjects:
Meer hier.