De SEO-dokters Eduard Blacquière en Joost de Valk geven u, door middel van SEO site clinics, advies op het gebied van zoekmachineoptimalisatie. In dit artikel vindt u de adviezen van de SEO-dokters voor één van de vele aanmeldingen: Ffshoppen.nl.
Tekst: Eduard Blacquière & Joost de Valk
De adviezen van de SEO-dokters zijn gericht op een specifieke website, maar de tips zijn doorgaans ook toepasbaar op andere sites. U kunt de aanbevelingen dus gebruiken voor uw eigen webshop.
Bedrijf: TMS Inventive Trading
Website: Ffshoppen.nl
Te weinig content
Zoekmachines houden van content, met name van tekst. Veel tekst. Hoe meer tekst een zoekmachine op een pagina vindt, hoe beter deze kan bepalen waar de pagina over gaat. Dit betekent niet dat u een pagina helemaal moet volproppen, maar als we kijken naar Ffshoppen.nl dan is het grootste probleem het gebrek aan content. Al zijn er wel pagina’s met voldoende content, zoals de pagina met een uitgebreide beschrijving over de TomTom One Benelux*. Maar als we daarvan een stukje tekst selecteren en dit in Google.nl (tussen aanhalingstekens) opzoeken, zien we dat er nog bijna drieduizend (!) andere webpagina’s zijn die dezelfde tekst bevatten. Ook al is er dan voldoende content, als deze niet enigszins uniek is, helpt het alsnog niet qua vindbaarheid in Google en andere zoekmachines. Ook de verschillende categorieën missen content. Zo bevat bijvoorbeeld het overzicht met navigatiesystemen alleen een lijstje met links naar de producten. Het toevoegen van een stukje tekst over navigatiesystemen maakt deze pagina direct relevant voor het onderwerp ‘navigatiesysteem’. Dit geldt uiteraard ook voor alle andere categorieën en subcategorieën.
Specialist of generalist
Wat opvalt, is het enorm brede aanbod van producten. Dit blijkt ook uit het menu aan de linkerkant. De volledige structuur van de site is daarmee op elke pagina te vinden, wat zowel bezoekers als zoekmachines afleidt van het onderwerp van elke pagina. Zorg er bijvoorbeeld voor dat de andere hoofdonderwerpen uit het menu verdwijnen als een bezoeker een categorie ingaat. Verder is de vraag bij Ffshoppen.nl waar de focus ligt: specialist of generalist. Op dit moment lijkt de webshop alles te willen aanbieden. Daardoor kunnen zowel bezoekers als zoekmachines niet goed bepalen wat Ffshoppen.nl precies verkoopt. Neem het bouwen van kleinere shops in overweging die een specifieke niche bedienen.
Kansen paginatitel
Elke webpagina heeft een paginatitel. In de html staat de paginatitel in het element <title> als onderdeel van de html-head. De paginatitel is altijd bovenin de webbrowser te vinden. Dit is een van de belangrijkste factoren in SEO, met name omdat de titel letterlijk in de zoekresultaten wordt overgenomen. Ook uit de titel blijkt de onduidelijke focus van Ffshoppen.nl. Deze is nu: ‘Gadgets, Speelgoed, Kado's, Kleding, Parfum en Elektronica - ffShoppen.nl’. Daarbij is de titel te lang, zoals te zien in Google.nl waar deze wordt afgebroken.
Houd als richtlijn aan dat een paginatitel niet langer is dan zeventig karakters, inclusief spaties. Dan is de titel volledig zichtbaar in de zoekresultaten van Google en andere zoekmachines.
Beschrijf de pagina
Verder bevatten de titels de naam van de categorie of het product waar de bezoeker zich bevindt. Dat is goed maar biedt nog kansen, voornamelijk bij korte titels. Want deze korte titels hebben tot gevolg dat het niet altijd duidelijk is waar de pagina over gaat. Bijvoorbeeld de subcategorie ‘Hobby & Cadeau’ onder de categorie ‘Boeken & Films’ heeft de paginatitel: ‘Hobby & Cadeau op ffShoppen.nl’. Hieruit kunnen zowel bezoekers als zoekmachines niet opmaken dat het gaat om boeken en films. Het is dus aan te raden om korte titels uit te breiden met relevante termen.
Winkelwagen geïndexeerd
Zoekmachines gebruiken een crawler - ook wel een spider of robot genoemd - om webpagina’s te vinden en op te slaan in een grote database: de index. Dit doen robots door het volgen van links. Voor Ffshoppen.nl zien we dat Google alle ‘Bestel-links’ volgt. Dit leidt ertoe dat Google een kleine achtduizend pagina’s heeft geïndexeerd die in de winkelwagen zijn geplaatst.
Plaats in dit geval een zogeheten ‘no--follow’ op de links naar de winkelwagen. U kunt dit doen door aan de link (in HTML het <a href=”URL”> element) het attribuut rel=”nofollow” toe te voegen. Dit zorgt ervoor dat zoekmachines de links niet meer volgen en niet meenemen in de populariteitsberekening voor de rangschikking van zoekresultaten. Hiermee komt de focus te liggen op de voor zoekmachines wel belangrijke links.
Hoe moeilijker, hoe meer waarde
Internet bestaat bij de gratie van hyperlinks: verwijzingen tussen web-pagina’s. Mede daarom hechten zoekmachines veel waarde aan links, in het bij-zonder de inkomende links. Als we kijken naar de inkomende links van Ffshoppen.nl, zien we veel links van ‘startpagina-achtige websites’. Deze links zijn redelijk makkelijk te verkrijgen, maar hebben daardoor ook weinig waarde; zowel voor bezoekers als zoekmachines. Een vuistregel hiervoor is: hoe moeilijker de link is te verkrijgen, hoe meer waarde de link heeft. Dus als bijvoorbeeld een belangrijke blog in de wereld van navigatie schrijft over de snelle levering van navigatiesystemen door Ffshoppen.nl, dan is dit een waardevolle link. Een concrete tip hierbij is om tevreden klanten na hun bestelling te vragen een review te plaatsen op een vergelijkingssite. Het goed scoren op dit soort plaatsen zorgt primair voor meer relevante bezoekers, en deze verwijzing/link zal ook bij zoekmachines niet onopgemerkt blijven.
Eduard Blacquière en Joost de Valk zijn werkzaam als SEO-specialisten bij OrangeValley.
Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 5-2010.
* Webwinkels zijn dynamisch. Bij plaatsing van dit artikel op Twinklemagazine.nl is Ffshoppen.nl dan ook niet identiek aan de site zoals die door de SEO-dokters is beoordeeld en beschreven. Daardoor kunnen genoemde voorbeelden inmiddels niet meer actueel zijn. Zo worden op Ffshoppen.nl op dit moment (3 juni) geen navigatiesystemen aangeboden.
Beste Twinkle,
Bedankt voor jullie advies aan onze webshop ffShoppen.nl. De unieke content ontbreekt omdat wij XML productfeeds in lezen van onze leveranciers, hier zit ook de tekst voor de artikelen bij. Wij zijn druk bezig om zelf eigen unieke content toe te voegen aan de website.
Binnenkort kan er ook achteraf via acceptgiro betaalt worden op ffShoppen.nl en zullen wij de categorie indeling sterk verbeteren.
Altijd leuk om te zien als er een webshop onder de loep genomen wordt mbt SEO. Ik heb mij een behoorlijke periode bezig gehouden met het optimaliseren van o.a. een osCommerce webshop. Het is iets waarmee je je hele leven bezig kunt zijn maar met een aantal zaken bereik je al veel en daarnaast zijn er vele tientallen zaken die tbv SEO aangepast kunnen worden.
Mbt de duizenden geïndexeerde winkelwagen links is dit nog wat makkelijker op te lossen mbv robots.txt. Plaats onderstaande in een txt bestand met de naam robots in de root op de server;
User-agent: *
Disallow: /Cart
Verwijs in dezelfde robots.txt dan meteen ook even naar je xml sitemap dmv:
Sitemap: http://www.ffshoppen.nl/sitemap.xml
Verder suggesties zouden zijn een "schonere" xhtml. Check http://validator.w3.org/ of in FireFox met een html validator plugin. Gemiddeld hebben je pagina's tussen de 15 en 27 fouten(!). Google hapt er dan wat minder lekker doorheen..
Hoewel het hebben van 1 shop met zowat alles in het assortiment (via Amazon) zou het vanuit SEO oogpunt handiger zijn om verschillende shops te maken met ieder hun eigen specialisatie en eigen relevante(!) domeinnaam en relevante(!) referrer links. OM het een beetje bijelkaar te houden zou je dan domeinen als ffboekenshoppen.nl, ffwijnenshoppen.nl, etc. kunnen gebruiken. Het gaat nu wel een uitdaging worden om ergens als 1e, 2e of 3e mee te scoren in de organic results van Google. Het moet nu denk ik vooral komen van (affiliate?) links op websites ipv Google resultaten..
Wat nog wel een waardevolle aanvulling is voor een webshop is gebruik te maken van user generated content. Een goede reviewmodule geeft én mooie relevante content én maakt je pagina telkens weer actueel/recent wat zeker de laatste tijd een belangrijke factor is geworden.
Ook het door bezoekers laten taggen is een waardevolle aanvulling. Zie vanaf slide 77: http://www.slideshare.net/vanderwal/enterprise-social-tools-the-knowledge-organization
Oef, beetje lange reactie geworden :-o
Succes!
Zie nu dat de sitemap al in robots.txt staat..
Altijd via robots.txt pagina's excluden ipv nofollow te gebruiken. (Ik zou nofollow zelfs sterk afraden bhai)
Nofollow is vooral Google en er zijn nog andere zoekmachines ook.
Bedankt voor je tips! We zijn al begonnen met het opstarten van niche webshops waaronder straks gedeeltes van ons productaanbod gaan vallen. De niche shops zullen gaan draaien in combinatie met de winkelwagenmodule van ffShoppen.nl
Daarnaast komt er ook een uitbereide review module op ffShoppen.nl te staan, waarbij wij tevens gebruik maken van onze samenwerking met Trustpilot.
Start een blog en profileer jezelf als een expert.
Plaats elke dag een artikel op je blog over de producten die je verkoopt in je webshop, geef tips, beschrijf de voordelen.
Dit is voor jouw bezoekers een hele waardevolle bron van informatie en dat levert backlinks op. Door vanuit het blog weer terug te linken naar je webwinkel, transporteer je de linkwaarde naar je shop, waardoor hij hoger in Google zal komen. Nog belangrijk, er zullen via de Google zoekmachine veel bezoekers op je blog komen en zodoende ook op je shop terecht kopen. Dit gaat ongetwijfeld een toename van de orders opleveren.
Pakket volledig volgens de return policy teruggezonden. Blijken er ineens stukken verdwenen te zijn uit de bestelling ik krijg maar half men bedrag terug. In de mails zegt de Heer Mark dat de verzendingskosten worden terugbetaald, krijg ik achteraf te horen dat dit niet kan voor Belgische klanten?!? Nee echt dit zijn geen mensen van hun woord, het is te hopen dat het gekochte artikel je bevalt of het is weggesmeten geld. Vaarwel FFshoppen tot nooit meer !!!