Twinkle | Digital Commerce

Nieuwe shops en showrooms voor Fonq.nl

2017-11-08
180101

Vergeet Mailorder Solutions, want hier is Fonq.nl. Een retailer met een multiple-shop-strategie. ‘Wij stapelen onze omzet door steeds nieuwe shops te openen’, zegt CEO Patrick Kerssemakers, die in twee jaar tijd vijf fysieke showrooms wil openen.

Tekst: Marieke Verdonk

Als Patrick Kerssemakers aan buitenstaanders moet uitleggen wat Fonq.nl precies is, maakt hij de vergelijking met de Bijenkorf. ‘Die winkel bestaat tegenwoordig uit allemaal kleine, specialistische winkels. Je ziet Tommy Hilfiger naast Ray Ban en Diesel. Dat is precies wat wij ook doen: onder Fonq.nl hangen allemaal kleine winkeltjes. Nichesites als Vuurkorfwebshop.nl, Pannenwebshop.nl, maar ook shops gebouwd om merken zoals Gardena-by-Fonq.nl.’

Op zichzelf is dit concept van Kerssemakers niet geheel nieuw, alleen opereerde hij eerder onder de naam Mailorder Solutions. ‘Een naam die verkeerde associaties oproept en ouderwets aandoet’, aldus de directeur. ‘We positioneren ons nu echt als retailer met een multiple-shop-strategie.’

Kansen in de markt
Naast bouwen aan het merk Fonq.nl, breidt de retailer het assortiment uit met allerlei nicheshops. Dit jaar van zestig naar honderd webwinkels. ‘Wij stapelen onze omzet door steeds nieuwe shops te openen. Maar alleen in de markt van huis-, tuin- en keukenaccessoires, waardoor we onze service en kennis nog beter kunnen afstemmen op de behoefte van de consument. We kennen deze markt goed en zien genoeg kansen. We zullen bijvoorbeeld nooit plasmaschermen gaan verkopen.’ Kerssemakers begon zes jaar geleden met de webwinkel Voeljegezond.nl en bouwde vervolgens uit met meerdere gezondheidswinkels. ‘Gezondheid is nog steeds een groeiende markt, en in de toekomst willen we daar ook wel in verder. Maar voorlopig ligt de focus op huis-, tuin- en keukenaccessoires.’

Nieuwe locatie
De winkel annex afhaalpunt in Utrecht langs de A2 wordt steeds beter bezocht, constateert Kerssemakers. ‘Ons streven is dan ook om binnen twee jaar op nog vijf locaties dit soort showrooms te openen. In de huidige winkel staan onze top 100 producten uitgestald. De vijftienduizend items in de magazijnen achter de winkel kunnen we ook direct verkopen. Dat wordt bij de nieuwe winkels lastiger, maar we willen er wel voor gaan zorgen dat online bestelde producten binnen twee uur in een van de winkels afgehaald kunnen worden.’

Met twee magazijnen, een aparte afhaallocatie en een kantoor groeit Fonq.nl uit zijn jasje. Kerssemakers: ‘We laten langs de A2 een pand bouwen waar alles bij elkaar komt te zitten. Ik verwacht dat we daar over ongeveer anderhalf jaar in kunnen.’ En dan naar het buitenland? ‘Nee, die ambitie heb ik niet. We kunnen nog heel wat marktaandeel in Nederland pakken en daar wil ik me volledig op focussen.’

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 6-2010.