Jurgen Nijhuis, in het bezit van vele aliassen en alter ego’s, bezoekt voor Twinkle webwinkels. Streng, kritisch en rechtvaardig beoordeelt hij de shops op een flink aantal punten. Dit keer Vente-exclusive.com.
Tekst: Jurgen Nijhuis
____________________
Per onderwerp geef ik een waardering van:
- - (slecht)
- (matig)
+/- (neutraal)
+ (goed)
++ (uitstekend)
Per hoofdonderwerp geef ik een gemiddelde van de subonderwerpen.
____________________
Algemene eerste indruk +/-
Vente-exclusive.com is zoals de naam al aangeeft een exclusieve verkoopsite voor kleding en aanverwante artikelen (schoenen, sieraden etc.) van lifestyle merken met kortingen van 30 tot 70 procent. In hoeverre de artikelen zelf exclusief zijn, kan ik niet beoordelen maar om te kunnen kopen moet je eerst lid worden van de winkel en dát gaat alleen op uitnodiging. Klanten vormen dus in zekere zin een ‘exclusief” gezelschap.
De homepage voor niet-leden biedt niet veel informatie. Een grote foto van twee jongedames op een omafiets met een bosje tulpen in de hand bepaalt het aanzicht van de site. De associatie met exclusieve kleding en lifestyle ontgaat me eerlijk gezegd.
Verder is er een groot inlogdeel met een wat vreemd uitziend logo en de slogan ‘Exclusive sales. Exclusive friends’. Daaronder een tweede slogan ‘Exclusief voor onze leden, topmerken aan exclusieve prijzen’, waaruit gelijk de Vlaamse identiteit van de aanbieder blijkt.
Al met al vind ik de homepage van Vente-Exclusive niet bepaald sterk. Ik zou denken dat concrete voorbeelden van merken, artikelen en (korting)prijzen voor een webshop met exclusieve artikelen veel meer aanspreken dan een paar meisjes op een fiets, waaruit geen enkele relatie tot het karakter en/of het aanbod van de winkel blijkt.
Aanbieder ++
Contactinformatie en bereikbaarheid ++
De complete bedrijfs- en contactgegevens staan netjes vermeld op de pagina ‘Wie zijn we’ en in de algemene voorwaarden, inclusief een e-mailadres en telefoonnummer. Het bedrijf is doordeweeks telefonisch bereikbaar tijdens reguliere kantooruren. Beetje vreemd is dat het algemene mailadres niet staat vermeld onder het kopje ‘Contacteer ons’ in de hulpsectie. Voor ingelogde leden is er een contactformulier beschikbaar.
Algemene voorwaarden ++
Vente-Exclusive.com hanteert de voorwaarden van Thuiswinkel.org. Deze zijn te vinden via een linkje in de footer van de site. Opvallend in zijn onopvallendheid is een tekstlink naar de FAQ’s voor bezoekers, die helemaal onderaan de voorwaarden staat. Dit is de enige ingang naar de bezoekers-FAQ’s op de hele site. Voor leden is er een andere (uitgebreidere) veelgestelde vragenlijst beschikbaar. Wat ik als enigszins lastig ervaar, is dat er op de pagina met de voorwaarden geen duidelijke home-button of andere navigatie aanwezig is; hoewel klikken op het logo je ook naar de homepage terugvoert.
Privacyreglement ++
De privacybepalingen zijn snel te vinden via de link in de footer en zijn in begrijpelijk Nederlands opgesteld. Zo te lezen gaat Vente-exclusive.com vertrouwelijk om met de gegevens van de leden. Wel behoudt het bedrijf zich het recht voor om het ledenbestand door te verkopen. Maar als dit geval zich voordoet, wordt ieder lid daarover geïnformeerd en heeft hij de mogelijkheid om bezwaar te maken via zijn account. Ook op de privacy-pagina is er helaas geen navigatie beschikbaar om naar de homepage of andere pagina’s te gaan.
Garanties +/-
Voor bezoekers zijn er geen garantiebepalingen ter inzage - naast de algemene, summiere bepalingen in de voorwaarden. Je moet eerst lid worden voordat je kunt lezen: ‘De garantievoorwaarden verschillen per verkoop en worden bepaald door de fabrikant. Je kan de garantievoorwaarden terugvinden in de productbeschrijving’. Nu heb ik flink wat artikelen bekeken, maar ik kon nergens garantiebepalingen vinden.
Website +
Vormgeving ++
Ik moet zeggen dat ik het design van de site goed vind passen bij een shop die exclusiviteit wil uitstralen. De vormgeving is op een moderne manier degelijk en stijlvol. De hoofdkleuren wit, grijs, oranje en paars combineren prettig en door de ruim opgezette lay-out en goed gebruik van witruimtes ademt de site rust en elegantie. Het design is met zorg voor detail en consistentie uitgewerkt. Kortom: wat mij betreft een prettige, professionele en moderne site om te zien.
Per merk (en in dit geval tevens categorie) wordt een grote sfeerfoto getoond van modellen in de betreffende kleding, dit biedt een goed en passend sfeerbeeld.
Zoeken en selecteren +/-
Dit is een webwinkel die wat anders werkt dan meestal het geval is: er vinden tijdelijke verkopen plaats van steeds wisselende merken en artikelen. De items zijn ook niet onbeperkt beschikbaar, dus je ziet steeds per artikel het aantal dat nog 'over' is. Het aloude adagium ‘op is op’ is hier letterlijk van toepassing; uitverkochte artikelen worden voorzien van een grote banner met de tekst ‘Uitverkocht’. Hiermee wordt tevens een gevoel van urgentie en beperkt aanbod opgeroepen bij potentiële klanten, hetgeen goed past bij het exclusieve karakter van de winkel.
Geijkte categorieën als jeans, schoenen, jurken en dergelijke. zijn niet altijd beschikbaar. Deze webshop werkt vooral met merken, productlijnen en artikelbenamingen. Je moet dus wel enigszins ingewijd zijn in het genre. Mij zeggen artikelnamen als ‘Avant Premiere van Simone Perele’ volstrekt niets, totdat er een plaatje te zien is waaruit blijkt dat het in dit geval om lingerie gaat. Maar ongetwijfeld is dat voor (potentiële) klanten anders.
Andere merken zijn wel onderverdeeld in reguliere categorieën en daarbinnen staan dan weer de verschillende typen en uitvoeringen. Per categorie en per artikel wordt aangegeven hoeveel exemplaren er (per maat) beschikbaar zijn.
Er is geen verdere selectiefunctie en geen sorteermogelijkheid aanwezig, en ook een zoekfunctie ontbreekt. In deze webwinkel met een relatief beperkt aanbod is daar nog net mee weg te komen, maar het zou tóch handig zijn geweest om wat krachtigere selectiemogelijkheden ter beschikking te hebben.
Techniek ++
De site van Vente-Exclusive werkt technisch gezien zoals het hoort; de site is behoorlijk snel en ik heb geen storingen of foutmeldingen opgemerkt.
Gebruiksvriendelijkheid +
Afgezien van de beperkte mogelijkheden voor zoeken en selecteren, is de website verder wel gebruiksvriendelijk en prettig in de bediening. Dit wordt mede bepaald door de professionele en aangename vormgeving. Ook de ‘Mijn Account-sectie’ is netjes en overzichtelijk. De fotofunctie in de artikelpagina's werkt vlot en prettig met klikloze mouse-overs.
Minder gebruiksvriendelijk is de lange levertijd van de meeste artikelen. Dit komt onder andere door het feit dat een verkoop (die een bepaalde periode duurt) eerst afgelopen moet zijn voordat de orders in bulk worden doorgevoerd. Klanten moeten dus geen haast hebben!
Het tweede minpuntje qua gebruiksvriendelijkheid is wat mij betreft de korte vervaltijd van het winkelwagentje. De inhoud wordt slechts een kwartier onthouden en vervalt bovendien bij uitloggen.
Teksten en informatievoorziening ++
Omdat het hier om een Vlaamse website gaat, weet ik niet precies wanneer ogenschijnlijke tekstfouten gewoon Vlaams zijn of daadwerkelijke taalfouten. Woorden als ‘afprinten’ en ‘droogkuis’ klinken in elk geval Vlaams. Afgezien van wat spatiefouten is het taalgebruik op de site van goed niveau. De teksten zijn zo te zien door een professional geschreven en prettig leesbaar.
De informatievoorziening voor ingelogde leden is ruim voldoende, met een behoorlijk uitgebreide FAQ-sectie.
De aanspreekvorm op de site is ‘jij’, wat ik afbreuk vind doen aan het beoogde exclusieve karakter, maar als de doelgroep jong is (wat ik niet duidelijk kan afleiden) dan is dat natuurlijk wel weer gepast.
E-commerce ++
Informatievoorziening en gebruiksvriendelijkheid bestelproces ++
Onderaan iedere artikelpagina staat een interactieve weergave van het bestelproces, waarbij via mouse-overs de stappen worden toegelicht. Goed gedaan en nuttig, zeker omdat er nogal wat tijd zit tussen de bestelling en de uiteindelijke levering. Dit wordt op deze manier goed inzichtelijk gemaakt.
Tijdens het betaalproces worden de diverse stappen ook duidelijk gevisualiseerd en staat het winkelwagentje inclusief artikel-thumbnails overzichtelijk in beeld. Helaas is de inhoud van het winkelwagentje dan niet meer te wijzigen en zul je het orderproces moeten afbreken om bijvoorbeeld het aantal te wijzigen.
Betaalopties ++
Klanten kunnen bij Vente-Exclusive betalen met creditcard, iDeal en PayPal. Met deze drie methodes zijn de betaalopties goed voor elkaar.
Veiligheid bestelproces ++
Zowel de pagina ‘Persoonlijke gegevens’ in het persoonlijke account als de ordergegevens zijn beveiligd. Goed geregeld!
Afwikkeling testorder +Mijn testorder verliep volgens verwachting wat de bestelling betreft. Deze ging soepel en er werd duidelijk gecommuniceerd over de bestelling en status. Helaas bleek mijn testorder niet op tijd te kunnen worden geleverd (zie hierboven onder het kopje ‘Gebruiksvriendelijkheid’ over de lange levertijden) dus die moest ik annuleren tijdens het schrijven van deze recensie waardoor het niet tot een daadwerkelijke levering is gekomen.
Conclusie +
Ik heb wat gemengde gevoelens over Vente-exclusive.com: het beoogde exclusieve karakter komt op mij wat gekunsteld over en de lidmaatschapsdrempel gecombineerd met ellenlange leveringstijden en beperkte selectiemogelijkheden zouden mij persoonlijk naar een andere webshop doen uitwijken. Aan de andere kant ziet de site er goed uit en werkt het prettig. En als de prijzen inderdaad fiks lager liggen dan de reguliere marktprijzen, is het wellicht de moeite waard.
Dit is de uitgebreide versie van een artikel uit Twinkle 5-2010.
Beetje jammer dat de auteur zich heeft laten leiden door de drang om het verhaal te presenteren en dat er daardor niet gewacht kon worden op aflevering van het pakket. Dat is namelijk het enige fysieke contactmoment tussen een online verkoper en de consument. Tijdens dat moment kunnen alle ervaringen tót dat moment in één klap veranderen. Lijkt mij behoorlijk cruciaal.
De conclusie van deze test kan mijns inziens dan ook niet klakkeloos gesteld worden.
Jeroen.
"Al met al vind ik de homepage van Vente-Exclusive niet bepaald sterk. Ik zou denken dat concrete voorbeelden van merken, artikelen en (korting)prijzen voor een webshop met exclusieve artikelen veel meer aanspreken dan een paar meisjes op een fiets, waaruit geen enkele relatie tot het karakter en/of het aanbod van de winkel blijkt."
Tja, sfeerbeleving wordt steeds belangrijker ! ;-))
Ik heb bij Vente een plaid besteld. Deze werd na 2 maanden geleverd zonder leveringsnotitie. Nu ben ik al 2 maanden bezig om mijn geld terug te ontvangen. Rondom slechte communicatie en dienstverlening.
Mijn eerste contact met Vente Exclusive is ronduit slecht. Communicatie is nauwelijks mogelijk. Via email heb ik na een klacht een standaard antwoord ontvangen op mijn mail met enkele vragen. Tot op heden artikelen niet ontvangen, maar wel geld afgeschreven. Dit is eerste en gelijk laatste keer dat we iets hebben besteld hier!!!!!
Ik heb een stropdas bij ze besteld en dat ging prima, Het duurt twee weken voor ze leverden, maar ze gaven keurig aan toen ze het roduct i n magazijn hadden.
Vandaag heb ik een trui besteld en er werd keurig aangegeven dat er tussen 7 januari en 21 januari wordt geleverd,
Toch doen ze iets niet goed. Als ik op hun naam Google, zie ik veel klachten. Zo te lezen zijn het met name communicatie klachten
In nov. een bestelling gedaan en na een aantal weken de kledingstukken ontvangen waarvan 2 gehouden. De andere 2 terug gestuurd en nu zijn we al januari en heb nog steeds mijn geld niet retour. Contact krijgen lukt maar niet, wie heeft een telefoonnummer?
in vergelijking tot concurende sites zeeeeer lange levertijden => langer dan een maand.
Bij retouren moet je 2.50 betalen ook als je goederen houdt.
Ruilen is niet mogelijk en terugbetaling van je geretourneerde items duurt erg lang.
Net zoals het ontvangen van je goederen.
Weet niet of ik liever iets meteen koop of wil wachten zo lang
Wat een slechte service!!!
Een tijdje terug heb ik een Indian Rose jeans gekocht en daar zit nu na de eerste keer dragen al een gat in!
Kan gebeuren, een fabrieksfout, maar als ik ze dan mail krijg ik alleen het antwoord dat er een 15 dagen retourrecht is.
Ehm, binnen die 15 dagen heb ik die broek nog niet aangehad en kon ik dus nog niet weten dat er bij de eerst keer al een gat in zou vallen.
Maar service kennen ze blijkbaar niet, als je daar iets koopt moet je het snel binnen die 15 dagen gaan dragen want als je het daarna pas voor de eerste keer aantrekt kan je fluiten naar je geld.
@deVrong
Als je iets online koopt, en zeker indien het kleding betreft pas je het toch direct na aflevering ? Eerlijk is eerlijk, als dit in de voorwaarden staat had je toch echt beter moeten lezen.
"Service kennen ze niet" gaat ook niet op. Als het bedrijf dezelfde afspraken heeft met de leverancier, dan kunnen ze dus fluiten naar het geld. Door binnen die 15 dagen van jezelf te doen spreken voorkom je dus een hele situatie als deze.
Ik heb enkel goede ervaringen met vente-exclusive.
U wordt goed op de hoogte gehouden waar de goederen zich bevinden. Ik heb een keer gehad dat het artikel toch uitverkocht was en ik heb mijn geld teruggekregen + 5 euro waardebon, perfecte service!
ook de goederen (handtassen, kledij) zijn steeds zoals afgebeeld! ik ben een vaste klant.
Er kan altijd eens iets misgaan, zoals met mijn bestelling die toch niet beschikbaar was bij de leverancier, dit kan gebeuren, ik heb daar begrip voor en heb een waardebon ontvangen van 5 euro waar ik zeer tevreden mee was.
Vente exclusive...
Leuke spullen, mooie aanbiedingen, MAAR: je moet eerst betalen.
En je kan maar per merk 1 bestelling maken. Dus al zou je meerdere dingen bij Vente-exclusive kopen dan moet je alsnog per merk 5,95euro verzendkosten betalen. Ongeacht of het nou wel of niet door de brievenbus past.
Dan komt het: ik heb eerst iets besteld, betaald via ideal. Ik heb besteld op 04 April jl. Toen kreeg ik op 20 April bericht dat niet mijn gehele bestelling geleverd kon worden. Ik was heel teleurgesteld en begreep dit totaal niet. Ik wilde mijn gehele bestelling annuleren maar dat kon niet. Ik moest het aanpakken en terugsturen. Na meerdere mails ( ongeveer 10) en inmiddels al 10 Mei, had ik mijn geld nog niet terug. Het pakketje via Kiala teruggestuurd, maar bij vente niks ontvangen en volgens Kiala al ontvangen bij vente. Terwijl ik alleen maar mijn geld terug wilde dit was het antwoord:
Sophie Courbois op 10-5-2011 14:55
Beste Josephine,
Hartelijk dank voor je respons, wij hebben besloten om deze alsnog te aanvaarden en we gaan dit verder opnemen met Kiala.
Met vriendelijke groeten,
Sophie
Toch vreemd dat ze dit alsnog willen aanvaarden terwijl ik als klant netjes heb gedaan wat ik behoorde te doen.
Enfin: Ik heb meerdere dingen besteld en de levering duurd enorm lang. Je betaald vooraf terwijl je dus nog niks hebt. En dan nog eens de verzendkosten.
Je krijgt wel antwoord via de klantenservice, maar meestal is het een generaliserend mailtje en krijg je geen antwoord op je specifieke vraag.
Laatst had ik weer wat retour gezonden bij een Kiala punt ( die overigens met bosjes verdwijnen!). Maar ontving weer niks. Na 8 mailtjes over en weer met Vente en sinds de terugzending op 23 Juni jl is het pakketje pas bij Vente ontvangen op 05 Juli jl. Dan staat het dus daar op een tegoed en pas nadat je een IBAN en BICnr hebt ingevuld krijg je je geld terug gestort. Ook hier mag je zeker rekenen op een week tijd.
Ik denk er zelf over om de boel op te zeggen, want er zijn veel meer sites zoals deze die wel direct leveren. Maar 1 x verzendkosten rekenen EN binnen 48 uur leveren.
Ik hoop dat u wat aan mijn review heeft, ik zou willen dat iemand mij hierover had verteld.
Ik was namelijk een tijd geleden (ong. een jaar a 2 jaar) ook lid. Toen een tijdje weg geweest en toch weer lid geworden. Deze ervaringen betreffen van de laatste 4 maanden. Niet alles gaat mis, maar meer wel dan niet helaas. De artikelen zijn verder prima, maar de service laat zeker nog te wensen over.
Ik heb nu al 3 keer iets besteld bij Vente-Exclusive. In eerste instantie leek alles prima te gaan alleen uiteindelijk was bij alle 3 mijn leveringen of ALLES of een deel (2/3) niet leverbaar.
Er staat op de website "Levering tussen .. en .." maar vervolgens krijg je dus !!2 weken!! (na leveringsdatum) en na heel veel contact te horen dat het helemaal niet leverbaar is.
Het contact is echter wel netjes, alleen dus altijd om de feiten heendraaiend. Zodra je je geld terugvraagt heb ik het elke keer binnen 10 dagen teruggekregen maar het gaat meer om het feit dat ik dus nu al 3 van de 3 keer teleurgesteld ben en ze nog geen een keer in staat zijn geweest mijn bestelling volledig te leveren.
Wel krijg je zoals hierboven al gezegd is elke keer als het niet leverbaar is een tegoedbon, maarja als vervolgens je volgende bestelling weer niet geleverd wordt heb je daar niet echt bijster veel aan.
Ik zal hier dan ook niets meer bestellen.
Ik heb alleen maar positieve ervaringen met vente exclusive. Altijd mijn bestelling integraal ontvangen, retour zeer snel terug betaald. Ik ben een tevreden gebruiker.
ik ben een vaste klant van Vente Exclusive en heb nog nooit problemen gehad. Niet met een bestelling en ook niet met een retour. Ik stuur soms de hele bestelling retour (bevalt niet of verkeerde maat) en soms een gedeelte van de bestelling. Ook al eens een verlate bezorging gehad maar toen kreeg ik een tegoedbon van â?¬ 5,--. Ik heb eigenlijk niets dan lof vor deze webwinkel.
Levering duurt belachelijk lang, niet van deze tijd. 6 weken, dan komt het pas binnen bij vente, 3 dagen! Om het in te pakken. Laatste keer 6 aardewerken olielampjes besteld. 3 waren er kapot. Meteen een email met foto gestuurd, geen reactie. Nu drie weken later nog steeds geen reactie. Dit was echt de laatste keer! Er kan wat fout gaan, maar niet reageren en het blauw blauw laten is gewoon onbetrouwbaar!
De aanbiedingen bij Vente-Exclusive zijn over het algemeen goede deals. Maar de service, levertijd en vóóral klantvriendelijkheid zijn verschrikkelijk. Ik heb al 2x een conflict gehad met V-E en werd niet klantvriendelijk behandeld. Ook vind ik het jammer dat het verzenden en retourneren geld kost.
Ik bestel al jaren bij Vente en ben erg tevreden over zowel prijzen als levering en klantenservice. Ik denk dat ik al zeker 50 bestellingen geplaatst heb. Er staat netjes vermeld wanneer je de bestelling kunt verwachten. Terugsturen is ook nooit een probleem geweest. Als je een tijdje veel koopt bij Vente dan betaal je boven de 75,- geen verzendkosten en via een Kialapunt kun je voor 2,50 je spullen terugsturen. Voor de prima prijzen wil ik absoluut langer wachten op levering. Het is zelfs een keer gebeurd dat ze de verkeerde prijzen hadden vermeld voor Seven spijkerbroeken, namelijk 40 euro ipv 80/90 (winkelprijzen rond de 200/220). Ik heb toen 7 broeken besteld en kreeg een email dat ze een fout hadden gemaakt, maar toch de broeken zouden leveren voor de veel te lage prijs. Wellicht was dit een stunt, ik vind dit alleen echt geen slechte klantenservice. Dus wat al deze mensen hierboven ook zeggen over Vente, ik vind ze top. Net weer 10 boxers van Bjorn Borg besteld voor 100,-. Dan ga ik niet zeiken dat ze over twee weke pas komen. En als er iets niet goed is aan de levering dan kun je dit op een formulier aangeven en de spullen binnen twee weken retour sturen. Het geld krijg je dan weer terug gestort. Het probleem is dat veel mensen niet weten hoe ze dingen moeten aanpakken en hoe ze moeten retourneren. Kijk allemaal eerst naar wat je zelf verkeerd hebt gedaan ipv gelijk afgeven op een bedrijf als Vente.
En nee ik ben niet van Vente. Ik ben gewoon een hele tevreden klant.
Weten jullie dan ze klanten beperken, als ze artikelen willen terugsturen?
Sommige kunnen niet meer dan 4 stuk kopen, sommige misschien minder. Ik wens ze geen succes meer en ga stoppen met kopen voorgoed.
Ik heb drie bestellingen gedaan en bij twee ging er iets fout. Inmiddels ben ik dus wel klaar met deze organisatie. Bij de eerste bestelling wilde ik zwarte schoenen. Er werden grijze geleverd. Ik heb deze terug moeten zenden op eigen kosten. Terwijl toch echt bleek dat het probleem bij hen lag. Er werden geen excuses niets gemaakt. Daarbij moest ik IBAN en nog een ander nummer opgeven. Om dit te doen is je wachtwoord nodig. Dat pakte hij niet. Ik heb meerdere malen geprobeerd om een nieuw wachtwoord te krijgen. Dit lukte steeds niet. De tweede bestelling was prima. Het duurt wat langer dan de gemiddelde webshop, maar het is dan ook goedkoper. Bij de derde bestelling stuurde ze het pakket naar een heel ander adres dan waar ik om gevraagd had. Toch maar opgehaald. Een deel van de artikelen is uiteindelijk door mij teruggezonden. Wacht nu op terugbetaling. Benieuwd hoe lang dit duurt.
Vaste klant bij Vente Exclusive en van alles al besteld: van kleding, wijn tot tuinmeubels.
Levertijden zijn inderdaad soms lang maar dat stoort me niet.
Kwaliteit is uitstekend omdat het meestal om "betere" merkprodukten gaat.
Prijzen zijn laag en als trouwe klant kan je gratis verzending vanaf een bepaald bedrag op je bestellingen krijgen.
Staat bij mij in de top van online winkels en koop zeer veel online.
Ook handig dat je een bericht kan krijgen als een bepaald merk in de "verkoop" staat.
Is het mogelijk om het ontvangen van mails van sophie-vente-exlusief.com stop te zetten aub? Krijg meer dan 400 mails per dag hiervan!!!! Storend!!!!!